لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

ارتش آزاد سوریه: در کنفرانس صلح ژنو شرکت نمی‌کنیم


سلیم ادریس٬ فرمانده ارتش آزاد سوریه
سلیم ادریس٬ فرمانده ارتش آزاد سوریه
فرمانده ارتش آزاد سوریه روز سه شنبه٬ پنجم آذر اعلام کرد که نیروی تحت فرمانش در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲ شرکت نخواهد کرد.

سلیم ادریس در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره ضمن اعلام این خبر٬ گفت: «شرایط مناسب برای برگزاری کنفرانس ژنو فراهم نیست. زمان کنفرانس بدون در نظر گرفتن شرایط لازم برای موفقیت آن مشخص شد و این به طور حتم در همه ابعاد پیامدهای منفی خواهد داشت.»

او افزود: «معتقدیم که نظام برای یافتن راه حلی به منظور متوقف کردن جنگ و انتقال قدرت به مردم سوریه، جدی نیست.»

کنفرانس ژنو۲ بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، قرار است دوم بهمن ماه برگزار شود. هدف از این کنفرانس تلاش برای تشکیل دولتی انتقالی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

آقای ادریس در گفت‌و‌گو با الجزیره گفت که نیرو‌هایش در دوره برگزاری کنفرانس ژنو۲ یا پس از آن، عملیات خود را متوقف نخواهند کرد. او افزود که در حال حاضر ارتش آزاد سوریه در تلاش برای دستیابی به تسلیحات است.

ارتش آزاد سوریه که از سوی غرب حمایت می‌شود، از شمار زیادی از واحدهای نظامی تشکیل شده است. منابعی در اپوزیسیون سوریه می‌گویند تاثیر ارتش آزاد سوریه به دلیل فعالیت‌های شبه‌نظامیان اسلام‌گرا که با یکدیگر دست به ائتلاف زده‌اند٬ کاهش یافته است.

اپوزیسیون سوریه در ارتباط با کنفرانس ژنو۲ به شدت دو دسته شده است. ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه که از سوی غرب پشتیبانی می‌شود و بیشترین اعضایش را مخالفان حکومت اسد در خارج تشکیل می‌دهند، آمادگی مشروط خود را برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ اعلام کرده است٬ جهت‌گیری‌ای که اعتراض‌های بسیاری از فعالان و مخالفان مسلح در سوریه را به همراه داشته است.

خالد صالح٬ سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه گفته است که مجمع عمومی این ائتلاف ۲۴ آذرماه برای رای گیری دوباره بر سر شرکت در کنفرانس ژنو۲، تشکیل جلسه خواهد داد.

او افزود ائتلاف می‌خواهد بداند که آیا حکومت اسد و قدرت‌های خارجی، درخواست ایجاد کانال‌های امن برای کمک‌‌رسانی به مردم تحت محاصره در مناطق جنگی و آزادی زندانیان سیاسی را عملی می‌کند یا نه.

آقای صالح ادامه داد: «اگر قدرت‌ها زمینه لازم برای برگزاری کنفرانس ژنو را فراهم کنند، می‌شود فردا آن را برگزار کرد اما آن‌ها به جای تمرکز بر موفقیت کنفرانس، بر زمان برگزاری آن تمرکز کردند.»

مخالفان حکومت سوریه از برگزاری کنفرانس ژنو۲ نگران هستند زیرا بیم آن دارند که این کنفرانس، کناره گیری اسد از قدرت را تضمین نکند.

از دیگر سو بشار اسد که نیرو‌هایش سلسله‌ای از پیروزهای نظامی در چند ماه پیش به دست آورده‌اند، می‌گوید نمایندگانش در کنفرانس ژنو شرکت خواهند کرد.

او در عین حال تاکید کرده است که هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد و هر توافقی را در یک همه پرسی، به رای خواهد گذاشت. این در حالی است که مخالفان می‌گویند که این رای گیری با تقلب همراه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG