لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

جرج زیمرمن از اتهام قتل غیرعمد نوجوان ۱۷ ساله تبرئه شد


جرج زیمرمن ۲۹ ساله در حالی دست به سلاح برده است که مقتول، تریوان مارتین، اسلحه‌ای در اختیار نداشت.
جرج زیمرمن ۲۹ ساله در حالی دست به سلاح برده است که مقتول، تریوان مارتین، اسلحه‌ای در اختیار نداشت.
دادگاهی در فلوریدا آمریکا، روز ۲۲ تیر ماه، جرج زیمرمن را که زمستان سال ۱۳۹۰ ترِیوان مارتین، پسر ۱۷ ساله سیاه‌پوستی را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود، از اتهام قتل تبرئه کرد. جرج زیمرمن همواره تاکید داشت که اقدامش، یک دفاع شخصی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیئت منصفه دادگاه که متشکل از شش زن بود، شامگاه شنبه، ۲۲ تیرماه، پس از ۱۶ ساعت بررسی پرونده، در نهایت جرج زیمرمن ۲۹ ساله را از اتهام قتل غیر عمد تبرئه کرد. در صورت محکومیت، آقای زیمرمن می‌توانست به حبس ابد محکوم شود.

اعلام حکم در این پرونده جنجالی اعتراض حامیان ترِیوان مارتین را به همراه داشت و ده‌ها تن از حامیان او مقابل دادگاه با خشم فریاد می‌کشیدند.

جرج زیمرمن می‌گوید هفتم اسفندماه ۱۳۹۰، تریوان مارتین در مرکز شهر سنفورد فلوریدا به او حمله کرد و در نهایت موجب شد که جرج زیمرمن دست به سلاح ببرد و او را به قتل برساند. این در حالی است که تریوان مارتین اسلحه‌ای در اختیار نداشت.

متن مکالمه‌ای که دقایقی پیش از این واقعه میان جرج زیمرمن و پلیس انجام گرفته، نشان می‌دهد جرج زیمرمن که به عنوان نگهبان محله فعالیت می‌کرد، ابتدا به تریوان مارتین مشکوک شده است. نگهبان یا دیده‌بان محله برنامه‌ای است برای ترغیب شهروندان به همکاری برای تامین امنیت و گزارش کردن فعالیت‌های مشکوک در محلات.

تجمع حامیان تریوان مارتین مقابل دادگاه فلوریدا- ۲۲ تیرماه ۱۳۹۲
تجمع حامیان تریوان مارتین مقابل دادگاه فلوریدا- ۲۲ تیرماه ۱۳۹۲
وی سپس با تریوان مارتین درگیر شده است و پس از آن به گفته خودش در دفاع از خود، آقای مارتین را کشته است.

ماجرا پس از آن رسانه‌ای شد که پلیس همان لحظه از بازداشت جرج زیمرمن خودداری کرد و بیش از شش هفته بعد این دستگیری صورت گرفت. استدلال پلیس این بود که این اقدام، یک دفاع شخصی بوده است.

به دنبال آن شماری از حامیان تریوان مارتین بحث انگیزه‌های نژادپرستانه را در خصوص این واقعه به میان کشیدند که وکلای جرج زیمرمن با رد این ادعا، تاکید کردند که خود آقای زیمرمن نیمه مکزیکی است.

این واقعه بار دیگر بحث قوانین حمل سلاح از سوی شهروندان در آمریکا را داغ کرد، مسئله‌ای که به ویژه در سال‌های اخیر و به دنبال وقوع چندین مورد قتل با اسلحه در این کشور بارها رسانه‌ای شده است.

روز شنبه، پس از اعلام حکم دادگاه که در غیاب خانواده مارتین صورت گرفت، پدر تریوان مارتین در توییتر خود نوشت: «اگرچه قلبم شکسته است، ایمانم راسخ است... با کمک همدیگر می‌توانیم کاری کنیم که این اتفاق بار دیگر رخ ندهد.»
XS
SM
MD
LG