لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

بازداشت چهار تن در آلمان به اتهام نقض تحریم‌های ایران


رآکتور آب سنگین اراک
رآکتور آب سنگین اراک
گزارش‌ها حاکی است که پلیس آلمان سه شهروند ایرانی-‌آلمانی و یک فرد آلمانی را به اتهام فروش قطعات مورد استفاده در رآکتورهای هسته‌ای به جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستانی کل آلمان روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، اعلام کرد که پلیس آلمان یک آلمانی به نام «رودلف م»، و سه ایرانی دارای تابعیت آلمان به نام‌های «کیان‌زاد ک»، «غلامعلی ک» و «حمید خ» را به اتهام فروش دریچه‌های قابل استفاده در رآکتورهای آب سنگین به ایران دستگیر کرده است.

به گفته دادستانی آلمان، این افراد در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با فروش دریچه‌های لازم برای ساخت رآکتورهای آب سنگین از طریق شرکت‌های صوری در ترکیه و جمهوری آذربایجان، تحریم‌های آلمان علیه ایران را نقض کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که از سوی دادستانی آلمان منتشر شده آمده است که این معاملات ارزشی برابر با «چندین میلیون یورو» داشته است.

دادستانی آلمان اعلام کرده است که در جریان این بازداشت، حدود ۹۰ مأمور گمرک وارد منازل این افراد در شهرهای هامبورگ، اولدنبورگ و وایمار شده‌اند و ضمن بازرسی منازل این چهار تن، آنها را بازداشت کرده‌اند.

آلمان اعلام نکرده است که این دریچه‌ها به طور دقیق برای استفاده در کدام نیروگاه به ایران فروخته شده‌اند، اما خبرگزاری رویترز تأکید کرده است که ایران هم‌اکنون در حال ساخت رآکتور آب سنگین در تاسیسات شهر اراک است.

علاوه بر بازداشت این چهار تن، خبرگزاری رویترز افزوده است که مأموران گمرک آلمان، محل اقامت متهم پنجمی را نیز در شهر هاله آلمان مورد بازرسی قرار داده‌اند.

بر اساس قوانین آلمان، فروش تجهیزاتی که می‌توانند در فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار بگیرند، ممنوع است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و به منظور مقابله با آن، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته‌ است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که به دنبال استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.
XS
SM
MD
LG