لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

«گذشته» اصغر فرهادی نامزد جایزه گلدن گلوب ۲۰۱۴ شد


 اصغر فرهادی به همراه طاهر رحیم (راست) و برنیس بژو٬ بازیگران فیلم «گذشته»
اصغر فرهادی به همراه طاهر رحیم (راست) و برنیس بژو٬ بازیگران فیلم «گذشته»
فیلم «گذشته» اصغر فرهادی نامزد جایزه گلدن گلوب در بخش فیلم‌های خارجی شد. اصغر فرهادی سال گذشته با فیلم «جدایی نادر از سیمین» این جایزه را از آن خود کرده بود.

«انجمن مطبوعات خارجی هالیوود» روز پنجشنبه٬ ۲۱ آذرماه٬ با اعلام نامزدهای جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۴ فیلم گذشته اصغر فرهادی را به همراه چهار فیلم دیگر٬ به عنوان نامزدهای جایزه بخش فیلم‌های خارجی معرفی کرد.

فيلم «گذشته» یک درام خانوادگی است و تولید کشور فرانسه است. این فیلم داستان مردی ايرانی را روایت می‌کند که چند سال پس از ترک همسر فرانسوی‌اش و بازگشت به ایران٬ به درخواست او راهی پاريس می شود تا مراحل اداری طلاق خود را دنبال کند. وی پس از رفتن به فرانسه می‌بيند که مرد ديگری وارد زندگی همسرش شده است.

در این فیلم بِرِنیس بژو و طاهر رحیم٬ دو بازیگر شناخته شده فرانسوی٬ به همراه علی مصفا٬ نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. خانم بِژو با این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره کن ۲۰۱۳ شد.

در گلدن گلوب ۲۰۱۴ فیلم گذشته با فیلم‌های «آبی گرم‌ترین رنگ است» از فرانسه٬ «زیبایی بی‌نظیر» از ایتالیا٬ «شکار» از دانمارک و انیمیشن ژاپنی «باد وزیدن می‌گیرد» به رقابت می‌نشیند.

«گذشته» در عین حال نامزد دریافت جایزه اسکار در فیلم‌های خارجی نیز شده است. این فیلم در جشنواره کن ۲۰۱۳ نیز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شد٬ اما در این رقابت جایزه نصیب فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» شد. با این حال آقای فرهادی در اجشنواره کن موفق شد جایزه مستقل داوران را از آن خود کند.

اصغر فرهادی با فیلم «درباره الی» نامش در مجامع سینمایی جهانی مطرح شد و با فیلم «جدایی نادر از سیمین» شهرتی بیش از پیش پیدا کرده و جوایز معتبر جهانی از جمله٬ اسکار٬ خرس طلایی برلین٬ جایزه سزار فرانسه و گلدن گلوب را درو کرد.

سایر نامزدها

در گلدن گلوب امسال همچنین در بخش بهترین فیلم درام٬ فیلم‌های «فیلومنا»٬ «۱۲ سال بردگی»٬ «کاپیتان فیلیپس»٬ «جاذبه» و «شتاب» به رقابت می‌نشینند.

نامزدهایی جایزه بهترین کارگردان عبارتند از آلفونسو کوارون (جاذبه)٬ پل گرینگرس (کاپیتان فیلیپس)٬ الکساندر پین (نبراسکا) و دیودی او راسل (اخاذی آمریکایی).

در بخش بهترین بازیگر زن نام کیت بلانشت (جازمین غمگین)٬ ساندرا بولاک (جاذبه)٬ جودی دِنچ (فیلومنا)٬ اما تامپسون (نجات آقای بنکس) و کیت وینسلت (روز کارگر) به چشم می‌خورد و نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نیز چوییتِر اِجیوفور (۱۲ سال بردگی)٬ ادریس البا (ماندلا: مسیر طولانی آزادی)٬ تام هنکس (کاپیتان فیلیپس)٬ مَتیو مک‌کانِهِی (باشگاه خریداران دالاس) و رابرت ردفورد (همه‌چیز از دست رفته است) هستند.

میل استریپ٬ بازیگر نام‌آشنای آمریکایی که تاکنون ده‌ها جایزه معتبر جهانی را از آن خود کرده است٬ این‌بار در بخش بهترین بازیگر فیلم‌های موزیکال و کمدی٬ نامزد دریافت جایزه است.

هفتاد و یکمین گلدن گلوب ۲۲ دی‌ماه سال جاری در بورلی هیلز آمریکا برگزار می‌شود و همچون سال گذشته٬ تینا فِی و اِیمی پولِر میزبانان آن خواهند بود.
XS
SM
MD
LG