لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

تیراندازی در مراسم پیروزی جدایی‌ طلبان کبک یک کشته داد


پولین ماروا، نخست وزیر جدید ایالت کبک و رهبر حزب جدایی طلب کبک- ۱۴ شهریور
پولین ماروا، نخست وزیر جدید ایالت کبک و رهبر حزب جدایی طلب کبک- ۱۴ شهریور
به دنبال پیروزی حزب جدایی‌طلب کبک کانادا در انتخابات پارلمان ایالتی کبک در روز سه شنبه، ۱۴ شهریورماه، در اثر تیراندازی در جریان سخنرانی رهبر این حزب به عنوان نخست‌وزیر جدید ایالت کبک، یک تن کشته و فرد دیگری نیز مجروح شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز سه شنبه، در حالی که پولین ماروا، رهبر حزب جدایی طلب کبک،«حزب کبکی ها» ( Parti Quebecois) ، و نخست وزیر جدید این ایالت در سالن کنفرانسی در مونترال، بزرگترین شهر این ایالت، به مناسبت پیروزی حزبش در حال سخنرانی برای صدها تن از حامیانش بود، فردی که پلیس مونترال وی را «مردی ۵۰ ساله» معرفی کرده است، از انتهای سالن شروع به تیراندازی کرده است.

به دنبال این تیراندازی یک فرد کشته و فرد دیگری نیز مجروح شد، اما به خانم ماروا آسیبی نرسید.

پلیس این مرد را دستگیر کرده، اما هویت وی را فاش نکرده است و می‌گوید که از انگیزه وی برای این تیراندازی بی‌خبر است.

آسوشیتدپرس گزارش می‌کند در حالی که پلیس فرد تیرانداز را به سمت ماشین پلیس می‌برد، وی به فرانسوی فریاد زده است: «انگلیسی‌ها به پا می‌خیزند.»

پس از این تیراندازی پولین ماروا، برای مدتی توسط محافظانش از روی صحنه پایین آورده شده، اما پس از مدتی به روی صحنه باز گشته و پس از به پایان رساندن سخنرانی‌اش، از جماعت خواسته است تا در آرامش متفرق شوند.

پیروزی حزب جدایی طلب کبک در انتخابات روز سه شنبه، این حزب را، که بر زبان و هویت فرانسوی تأکید دارد، پس از حدود ۱۰ سال روی کار بودن لیبرال‌ها در این ایالت، به قدرت رساند.

با این‌حال این حزب روز سه شنبه موفق نشد اکثریت کرسی‌های پارلمان کبک را از آن خود کند و لذا برای به تصویب رساندن لوایح خود نیازمند جلب موافقت افرادی از احزاب دیگر است.

در این انتخابات، از ۱۲۵ کرسی پارلمان کبک، حزب جدایی طلب کبک ۵۴ کرسی، حزب لیبرال ۵۰ کرسی را به خود اختصاص دادند و مابقی احزاب نیز کرسی‌های دیگر را اخذ کردند.

در جریان سخنرانی روز سه شنبه، پولین ماروا که به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کرد بر تمرکز بر اقتصاد کبک و چاره‌اندیشی برای بدهی این ایالت و همچنین انتقال قدرت از دولت فدرال کانادا به دولت محلی تأکید کرد.

به گزارش رویترز اگرچه خانم ماروا همچنین بر به رفراندوم گذاشتن جدایی کبک از کانادا اشاره کرد، زمان دقیقی را متذکر نشد و تنها گفت هنگامی که زمان مناسب برسد این خواسته به رأی گذاشته خواهد شد.

دولت‌های جدایی طلب کبک پیشتر در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۵ استقلال کبک را به رفراندوم گذاشتند و از این رأی‌گیری ناموفق بیرون آمدند.

به گزارش رویترز بر اساس آخرین رأی گیری، تنها ۲۳ درصد از جمعیت ۷.۸ میلیونی کبک موافق جدایی کبک از کانادا هستند.
XS
SM
MD
LG