لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

دستور رئیس جمهوری ایران برای مقابله با آلودگی هوا


اخیرا آلودگی هوا در استان خوزستان خبرساز بوده و به گفته نماینده اهواز در مجلس از ۱۱ آبان ماه تا اول آذرماه ۲۰ هزار تن در خوزستان به خاطر این مسئله به بیمارستان رفته‌اند.
اخیرا آلودگی هوا در استان خوزستان خبرساز بوده و به گفته نماینده اهواز در مجلس از ۱۱ آبان ماه تا اول آذرماه ۲۰ هزار تن در خوزستان به خاطر این مسئله به بیمارستان رفته‌اند.
حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به آلودگی هوا٬ به نهادهای مرتبط دستور داد تا راهکارهای لازم برای مقابله با این مسئله را به کار گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ حسن روحانی ۱۳ آذرماه بر اهمیت بالای سلامت مردم تاکید کرد و از سازمان حفاظت محیط زیست٬ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی خواست تا از راهکارهای مبتنی بر فناوری‌های جدید و نظر مبتکران و نهادهای غیردولتی در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده کنند.

آقای روحانی در عین حال از دو وزارتخانه صنعت و نفت نیز خواست تا در این خصوص اقدامی عاجل و پیشگیرانه به عمل آورند و همچنین دستور داد تا شورای عالی محیط زیست تشکیل جلسه دهد و این موضوع در جلسه ویژه‌ای در دولت بررسی شود.

آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرهای بزرگ ایران به‌ویژه پایتخت آن است.

اخیرا مسئله آلودگی هوای استان خوزستان خبرساز بوده است. نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی اول آذرماه گفت که از ۱۱ آبان ماه حدود ۲۰ هزار تن در این استان به خاطر آلودگی هوا به بیمارستان رفته‌اند.

در این زمینه در کنار دستور جدید رئیس جمهور٬ رئیس سازمان محیط زیست نیز ۱۲ آذرماه٬ بنزین کم کیفیت و ریزگردها را از جمله عوامل آلودگی هوا برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس معصومه ابتکار گفت: «در حال حاضر استانداردهای مورد نظر ما در تولید بنزین اجرا نمی‌شود و دولت قبل تکالیف خود را درباره استانداردهای سوخت اجرا نکرده است.»

رئیس سازمان محیط زیست همچنین به مسئله ریزگردها اشاره کرد و گفت ایران برای مقابله با این مسئله با کشورهای سوریه٬ قطر و ترکیه تفاهم‌نامه دوجانبه و منطقه‌ای دارد.

وی در ادامه تاکید کرد که بخشی از این ریزگردها منشا داخلی دارد و ناشی از مواردی چون خشک شدن تالاب‌ها٬ جنگل‌زدایی و مدیریت نادرست معادن است که به گفته وی سازمان محیط زیست در این زمینه طرح بیابان‌زدایی و مدیریت صحیح معادن را در دستور کار دارد.

به گفته رحمت‌الله حافظی، رييس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هر ماه ۲۷۷ ايرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

تابستان سال جاری نیز مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که آمارهای جهانی نشان می‌دهد ایران از نظر آلودگی هوا در سراسر جهان رتبه سوم را دارد.
XS
SM
MD
LG