لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

حسن روحانی: دولت «فراجناحی» باید در ایران سرکار آید


حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، می گوید که همه جریان های سیاسی باید در انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور داشته باشند و خواستار تشکیل یک دولت «فراجناحی» در ایران شده است.

آقای روحانی روز یکشنبه، ۲۳ مهرماه، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده، گفت: «به نظر من باید همه افراد، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حضور پیدا کنند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در حاشیه همایش بین‌المللی «برند برتر، کیفیت برتر» به خبرنگاران گفت: «به نظر من دولتی در شرایط فعلی می‌تواند موفق ظاهر شود که فراگیر باشد. ما شرایطی نداریم که یک جناح بتواند از معضلات فعلی عبور کند. از این رو با دولت فراجناحی می‌توانیم از این معضلات عبور کنیم.»

اخیرا اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای «برون رفت از وضعیت کنونی» ایران که با مشکلات سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، «طرح وحدت ملی» را مطرح کرده و گفته بود که این طرح به منزله «فراهم کردن زمینه حضور همه وفادارن به انقلاب و قانون اساسی» است.

آقای هاشمی رفسنجانی روز ۱۷ مهرماه با بیان این‌که «افراطیون، دلسوزان کشور را خانه‌نشین کرده‌اند»، گفته بود: «وضعیت کنونی جامعه، تا حدود زیادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است...تنها با حضور و مشارکت فعال همه اقشار مردم است که توطئه‌های داخلی و خارجی خنثی و راه پیشرفت و توسعه کشور هموار خواهد شد.»

حسن روحانی که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست در سخنان روز یکشنبه خود گفته است: «متأسفانه ما آدم‌های کارشناس و فهیم را به کنجی منزوی کردیم و امروز شاهد این حجم از فساد در کشور هستیم.»

وی این پرسش را مطرح کرد که «آیا مسئولان ما درد مردم را درک می کنند؟ درد مردم را می گویند؟ اگر می گویند برنامه ای را برای حل معضلات این مشکلات ارائه دهند. حقیقتا با این مشکلات می خواهیم به کجا برسیم؟»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «دوران شعار و درشت گویی به پایان رسیده است. مردم از اینکه فقط حرف می شنوند خسته شده اند مردم از اینکه یک عده می آیند فقط یک طرفه سخن می گویند و به مسائل دیگر که مهم هم هست اشاره نمی کنند، خسته شده اند. مردم از آنهایی که می آیند آمارهای دقیقی ارائه نمی دهند خسته شده اند.»

آقای روحانی بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، که در سخنرانی هایش خود را «نوکر ملت» معرفی می کند گفته است: «مردم دلار نمی خواهند، صداقت و برنامه می‌خواهند ما نیاز به نوکر نداریم نیاز به مدیر داریم. ما نیاز به نوکر مدیر داریم، نه نوکر خالی. تنها نوکر بودن کافی نیست.»

وی اظهار داشت: «همه مدعی‌اند که ما نوکر هستیم، در حالی که نوکر خالی در خیابان‌ها فراوان است. امام علی نیز به قنبر، نوکر خود اعتماد کامل داشت، اما چرا وی را استاندار نکرد؟»

این عضو مجلس خبرگان رهبری با حمایت از طرح «دولت وحدت ملی» گفت: «معنای دولت وحدت ملی آن است که همه افکار و جناح‌ها در دولت حضور داشته باشند.»

آقای روحانی در ادامه صحبت‌های خود همچنین از وضعیت بازار ارز و نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انتقاد کرد و تصریح کرد: «اگرچه ما معتقدیم که امروز دشمن به ما فشارهای زیادی را وارد می‌کند، آما آیا خود ما نیز به ملت فشار نیاورده‌ایم؟ اگرچه درآمد ارزی ما با توطئه دشمن کاهش پیدا کرد، اما آیا نقدینگی را نیز دشمن بالا برد؟»

وضعیت اقتصادی ایران در یکسال اخیر به شدت دچار روند نزولی داشته است و علاوه بر افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی، بازار ارز ایران نیز با نوسان های شدیدی همراه بوده است.

منتقدان دلیل اصلی این آشفتگی را «سوء مدیریت» دولت می‌دانند،‌ حال آن‌که محمود احمدی‌نژاد تحریم‌های شدید بین‌المللی را عامل بحران اقتصادی اخیر می‌داند.
XS
SM
MD
LG