لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

شیوع وبا در ایران؛ وزارت بهداشت از ابتلای دستکم ۱۵۵ تن خبر داد


پس از آن‌که وزارت بهداشت از ابتلای دستکم ۱۵۵ تن به بیماری وبا در ایران و مرگ دستکم سه تن خبر داد، دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر نسبت به شیوع این بیماری میان ایرانیان هشدار داد.

به گزارش ۲۸ شهریورماه خبرگزاری مهر ایرج ضاربان، سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان با اظهار این که بیماری وبا از «افغان‌ها به ایرانیان» منتقل شده است گفت در کنار شناسایی ۱۹ مورد ابتلا به این بیماری میان افغان‌ها، پنج تن از ایرانیانی که «با افغان‌ها در ارتباط بودند» نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی از مسئولان سیاسی و امنیتی کشور خواست تا دراین زمینه تدابیری اتخاذ کنند و افزود: «اگر اقدام جدی صورت نگیرد، همه زحمات چندین ساله سیستم بهداشت و درمان به هدر می‌رود چون بیماری‌های مختلفی که به زحمت آن‌ها را کنترل کردیم، توسط این افراد مجددا به کشور وارد می‌شوند که از آن جمله می‌توان به مالاریا، سل، تب کریمه کنگو، وبا و غیره اشاره کرد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ۲۶ شهریورماه محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارد بهداشت به روزنامه همشهری گفت که «۱۶۰ نفر» مبتلا به وبا در ایران شناسایی شده‌اند که از این میان «۱۶ تن» ایرانی هستند. وی همچنین افزود که «چهار مورد فوت» نیز صورت گرفته که هر چهار مورد افغان بودند.

محمد نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیزدر همین روز در گفت‌و‌گو با مهر گفت: «تا کنون تعداد ۱۵۵ مورد ابتلا به وبا گزارش شده است که ۱۲ درصد آنان ایرانی و بقیه اتباع غیرایرانی هستند... از تعداد مبتلایان سه نفر فوت شده‌اند که هر سه نفر افغانی بوده‌اند.»

به گفته مسئولان وزارت بهداشت این بیماری که عمدتا در فصل گرما شیوع پیدا می‌کنند، عمدتا در دو استان سیستا و بلوچستان و کرمان دیده شده است.

بیماری وبا به طور عمده از طریق مصرف آب و سبزیجات آلوده منتقل می‌شود و اسهال شدید، درد شکم، دل‌پیچه و تب از جمله علائم آن است.

شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، رعایت موارد بهداشت مربوط به آب آشامیدنی و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از جمله مواردی است که می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری به عمل آورد.
XS
SM
MD
LG