لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

نلسون ماندلا در بیمارستان ۹۵ ساله شد


در حالی که آفریقای جنوبی روز پنجشنبه، ۲۷ تیرماه، ۹۵‌امین سالروز تولد نلسون ماندلا را جشن می‌گیرد، دولت این کشور گفته است که وضعیت سلامت آقای ماندلا در بیمارستان «رو به بهبود است». سازمان ملل نیز به مناسبت این روز، مراسمی را تدارک دیده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز ۱۸ ژوئیه -۲۷ تیر ماه- سالروز تولد نلسون ماندلا از سوی سازمان ملل متحد، «روز ماندلا» نامگذاری شده و خانواده ماندلا نیز در این روز تولد وی را در بیمارستان جشن گرفتند.

دولت آفریقای جنوبی نیز برای آقای ماندلا پیام رسمی تبریک فرستاده است. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری آمده که به گفته پزشکان، حال نلسون ماندلا در بیمارستان رو به بهبود است.

 نلسون ماندلا در بیمارستان ۹۵ ساله شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00
لینک مستقیم

زیندزی ماندلا، دختر وی روز پنجشنبه گفت که وضعیت سلامت پدرش «پیشرفت چشمگیری» داشته است.

نلسون ماندلا که به خاطر مبارزات خود علیه رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و سیاست عدم خشونت خود برنده جایزه صلح نوبل شده است از روز ۱۸ خردادماه به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری است. وی در شش‌ماه گذشته چهار بار به دلیل عفونت ریه راهی بیمارستان شده است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ روز ۱۸ ژوئیه را به عنوان «روز ماندلا» نامگذاری کرد.

به همین مناسبت هزاران تن از مردم آفریقای جنوبی روز پنجشنبه به پاس ۶۷ سال «خدمت وی به بشریت»، ۶۷ دقیقه به خدمات داوطلبانه نظیر نظافت مدارس و توزیع غذا میان فقرا پرداختند.

در مقر سازمان ملل در نیویورک نیز قرار است مراسمی به مناسبت این روز برگزار شود. بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، جسی جکسون فعال حقوق مدنی در آمریکا و هری بلافونته، موسیقیدان و فعال اجتماعی در آمریکا قرار است در مراسم «روز ماندلا» سخنرانی کنند.

در عین حال به گفته رویترز در حدود ۲۰ شهر آمریکا نیز «روز ماندلا» جشن گرفته می‌شود.

نلسون ماندلا که به دلیل مبارزه با تبعیض نژادی ۲۷ سال را در زندان سپری کرد، سال ۱۹۹۰ از زندان آزاد شد و سال ۱۹۹۴ در نخستین انتخاباتی که با حضور نژادهای مختلف در آفریقای جنوبی برگزار شد، به عنوان نخستین رییس جمهوری غیرسفید‌پوست این کشور انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG