لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

«حسین رونقی ملکی با وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی آمد»


حسین رونقی ملکی
حسین رونقی ملکی
گزارش‌ها حاکی است که حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس منتقد و زندانی سیاسی، پس از دو سال و نیم زندان با سپردن وثیقه «یک میلیارد تومانی» به مرخصی استعلاجی آمده است.

سایت‌ کلمه نزدیک به مخالفان در ایران گزارش داده که حسین رونقی ملکی، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، پس از گذراندن ۳۲ ماه حبس از محکومیت ۱۵ ساله خود، با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی استعلاجی آمده است.

حسین رونقی ملکی که به دلیل ناراحتی کلیه از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست، در ماه های گذشته چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفت که بنا بر گزارش‌ها این جراحی‌ها بی نتیجه بود.

حدود دو هفته پیش پزشکان بار دیگر کلیه آقای رونقی را جراحی کردند. آن زمان نیز گزارش شد که حسین رونقی ملکی پس از گذراندن یک هفته در بیمارستان و علیرغم تأکید پزشکان بر بستری ماندن وی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگردانده شده است.

به گفته نزدیکان آقای رونقی ملکی، این وبلاگ‌نویس جوان در دوران زندان یک کلیه‌ چپش را به طور کامل از دست داده و کلیه راست او نیز در خطر است.

حسين رونقی ملکی ۲۲ آذرماه سال ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزديکی تبريز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.

وی که به پانزده سال حبس تعزیری محکوم شده است، تا کنون ۱۰ ماه از دوران محکوميتش را در سلول انفرادی گذرانده است.

این وبلاگ نویس در اعتراض به شرایط زندان تاکنون چندین بار دست به اعتصاب غذا زده است.

اواسط خردادماه یکی از نزدیکان حسین رونقی ملکی به رادیو فردا گفت: آقای ملکی به پزشکان اجازه نمی‌دهد که درمان او را آغاز کنند و گفته است تنها در صورتی حاضر است درمان شود که مسئولان قضایی با مرخصی استعلاجی او پس از عمل جراحی موافقت کنند.

حسین رونقی ملکی روز ششم خرداد ماه در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، «نابسامانی‌ها» در قوه قضائیه ایران را از دلايل خود برای اعتصاب غذا در زندان تشريح کرده بود.

احمد رونقی ملکی، پدر وی، اوایل خردادماه به رادیو فردا گفته بود که «بازجویان می‌خواهند فرزند مرا با شکنجه بکشند» و افزوده بود که «اگر فرزند من بمیرد مسئول مستقیم این اتفاق سپاه و بازجویان حسین هستند».

فعالان حقوق بشری، سیاسی و اجتماعی بارها نسبت به وضعیت ناگوار سلامتی حسین رونقی ملکی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همن زمینه ۱۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین اواسط خردادماه در نامه‌ای خطاب به رییس این بند، نسبت به خطرات جانی برای حسین رونقی ملکی هشدار دادند.
XS
SM
MD
LG