لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

تأکید اعضای عرب آژانس اتمی بر بررسی «توان هسته‌ای اسرائیل»


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
در حالی که کشورهای عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بررسی «قابلیت‌های هسته‌ای اسرائیل» در کنفرانس عمومی آتی آژانس شده‌اند، اسرائیل می‌گوید این اقدام توجه آژانس را از «تهدید» ایران منحرف می‌کند.

به گزارش هفتم شهریورماه خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۷ کشور عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه سندی به کمیسیون مقدماتی آژانس، اعلام کردند که اسرائیل با خودداری از باز کردن درهای تأسیسات اتمی خود برای بازرسی بین‌المللی، خاورمیانه را در معرض «ریسک هسته‌ای» قرار داده و صلح در خاورمیانه را تهدید می‌کند.

این کشورها خواستار بررسی «قابلیت‌های هسته‌ای اسرائیل» در ۵۶‌امین کنفرانس عمومی آژانس شده‌اند، کنفرانسی که از ۲۷ تا ۳۱ شهریورماه در وین برگزار خواهد شد.

بر اساس آن‌ چه در وب‌سایت رسمی آژانس منتشر شده، این سند ۲۴ خردادماه از سوی نماینده اردن در آژانس تحویل یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شده است.

بر اساس این سند، ۱۷ کشور اردن، بحرین، امارات، تونس، الجزایر، عربستان سعودی، سودان، سوریه، عراق، قطر، کویت، لبنان، مصر، مراکش، یمن، عمان و موریتانی خواستار بررسی «قابلیت‌های هسته‌ای اسرائیل» در کنفرانس آتی شده‌اند.

این کشورها ضمن اشاره به عدم پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تأکید کرده‌اند که دور ماندن فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل از معرض بازرسی‌های آژانس، موجب «مسدود شدن تلاش‌ها برای پاک‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای می‌شود».

در واکنش به این سند، اهود آزولای، نماینده اسرائیل در آژانس، در نامه‌ای که ۱۴ تیرماه تهیه شده تأکید کرده است که اقدام اخیر ۱۷ کشور عرب عضو آژانس موجب انحراف توجه آژانس از «تهدید» هسته‌ای ایران می‌شود.

در این نامه آقای آزولای ضمن تأکید بر این که برخی از این ۱۷ کشور، سابقه طولانی نقض تعهدات بین‌المللی را در پرونده خود دارند، مطرح شدن این درخواست را «به‌شدت سیاسی» خواند و گفت این اقدام به تلاش‌های ایران برای منحرف کردن توجه جامعه بین‌الملل و آژانس از «تمایلات» نظامی ایران در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای کمک می‌کند.

اسرائیل که به همراه غرب معتقد است که برنامه هسته‌‌ای ایران دارای بعد نظامی است، تلاش‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

اهود آزولای در نامه خود تأکید کرده است که دستیابی به امنیت منطقه‌ای بدون ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت ناحیه و همچنین تغییر نگرش «قابل توجه» کشورهای منطقه نسبت به اسرائیل امکان‌پذیر نیست.

به باور گسترده، اسرائیل تنها کشور دارای زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌رود، هرچند اسرائیل خود هیچ‌گاه این گفته را تأیید یا تکذیب نکرده است.

طبق سندی که کشورهای عرب عضو آژانس، تحویل کمیسیون مقدماتی داده‌اند، مجمع عمومی سازمان ملل از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۱۱ هر سال با صدور قطعنامه‌ای از اسرائیل خواسته است تا به ان‌پی‌تی پیوسته و از «چارچوب اساس‌نامه و مقررات پادمانی» آژانس تبعیت کند. آژانس نیز از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۱ (پنج سال مداوم) و همچنین در سال ۲۰۰۹ با صدور قطعنامه، درخواست مشابهی را مطرح کرده است.

در جریان کنفرانس عمومی آژانس در سال ۲۰۱۱ نیز، با انتشار قطعنامه‌ای، بدون برده شدن نامی از اسرائیل، از تمامی کشورهای خاورمیانه خواسته شد تا به معاهده ان‌پی‌تی بپیوندند. اسرائیل تنها کشور منطقه است که به ان‌پی‌تی نپیوسته است.
XS
SM
MD
LG