لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۸

آمانو خواستار بازدید بازرسان از نیروگاه اتمی بوشهر شد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه خواستار بازدید بازرسان از نیروگاه اتمی بوشهر و بررسی ایمنی این نیروگاه شد. شورای همکاری خلیج فارس پس از زلزله بوشهر از آژانس خواسته بود تا هیئتی را برای بررسی خسارات احتمالی وارد آمده، به این نیروگاه اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بحرین گفت: «به نظر من بهتر است که کارشناسانی به ایران فرستاده شوند تا امنیت رآکتور اتمی بوشهر را بررسی کنند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ۲۰ فروردین‌ماه، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر بوشهر را لرزاند، اگرچه جمهوری اسلامی تأکید دارد که این زلزله آسیبی به نیروگاه بوشهر وارد نکرده است.

یوکیو آمانو روز شنبه در این خصوص گفت: «آنچه می‌توانم بگویم این است که مرکز این زلزله از رآکتور بوشهر فاصله داشت و نیروگاه بوشهر در دهه ۷۰ میلادی ساخته شده است که این بدان معنا است که این مرکز قادر به تحمل زلزله‌ای با این شدت است.»

به دنبال زلزله بوشهر که بیش از ۳۰ کشته و هزار زخمی بر جای گذاشت، مسئولان نیروگاه بوشهر اعلام کردند که این نیروگاه آسیبی ندیده است و فعالیت آن به صورت عادی ادامه دارد.

یک مسئول شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت و پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز اواخر فروردین‌ماه به رادیو فردا گفت که این نیروگاه در زمان زلزله در دست تعمیر بوده و فعالیتی نداشته است.

علیرغم این اظهارات، کشورهای عربی پس از زلزله بوشهر، نسبت به خطر نشت تشعشعات هسته‌ای بوشهر ابراز نگرانی کرده‌اند.

شورای همکاری خلیج‌فارس ۲۵ فروردین‌ماه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا هیئتی از آژانس را برای بازرسی نیروگاه بوشهر اعزام کند.

عبدالطیف زیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس آن زمان گفت که شش کشور عربی خلیج فارس پیشتر نیز به تهران گفته بودند که امنیت نیروگاه بوشهر را تضمین کند و به کنوانسیون «امنیت هسته‌ای» بپیوندد، اما ایران هیچ نشانه‌ای مبنی بر درک نگرانی‌های بین‌المللی از خود نشان نداد.

ایران تنها کشور دارنده نیروگاه هسته‌ای فعال است که به عضویت کنوانسیون ایمنی هسته‌ای در نیامده است.

این کنوانسیون پس از حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۶ که منجر به آلوده شدن مناطقع عظیمی در اطراف نیروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراینی شد، مورد مذاکره و تصویب قرار گرفت و اکنون ۷۵ عضو دارد.
XS
SM
MD
LG