لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

بازتاب‌های جهانی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری


حسن روحانی با کسب بیش از ۱۸ میلیون رأی، به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.
حسن روحانی با کسب بیش از ۱۸ میلیون رأی، به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.
پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، واکنش‌های جهانی گسترده‌ای را به همراه داشت. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به امکان بهبود روابط با ایران ابراز امیدواری کرده‌اند، حال آن‌که اسرائیل می‌گوید این انتخابات تغییری در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌‌ها، وزارت خارجه بریتانیا حسن روحانی را تشویق کرده است تا جمهوری اسلامی را «در مسیر متفاوتی» قرار دهد و ابراز امیدواری کرده که وی ضمن برقراری رابطه سازنده با جامعه جهانی، به نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ داده و در عین حال شرایط سیاسی و حقوق بشری درون ایران را بهبود بخشد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که کشورش آماده است با دولت حسن روحانی کار کند. وی افزوده است: «انتظارات جامعه جهانی از ایران، به ویژه در مورد برنامه هسته‌ای و دخالتش در ناآرامی‌های سوریه، حائز اهمیت است.»

در عین حال گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز از پیروزی حسن روحانی در انتخابات استقبال کرده است و آن را رای مردم ایران به «اصلاحات و سیاست خارجی سازنده» تعبیر کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز در پیامی، انتخاب روحانی را موجب قوی‌تری شدن روابط ایران و روسیه دانسته است.

همچنین دفتر بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی انتخاب حسن روحانی را تبریک گفته و بر لزوم تعامل با جمهوری اسلامی برای رسیدگی به مسائل حائز اهمیت برای جامعه جهانی و همچنین توجه به رفاه مردم ایران تاکید کرده است.

انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خردادماه برگزار شد. حسن‌ روحانی با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای از مجموع ۳۶ ميليون و ۷۰۴ هزار رای، به عنوان هفتمین رییس جمهوری ایران انتخاب شد.

اسرائیل: تحریم‌ها علیه ایران همچنان باید ادامه پیدا کند

در این میان، اسرائیل تنها کشوری است که به نتایج انتخابات ایران خوشبین نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه، ۲۶ خردادماه، خواستار دوام یافتن فشار‌های بین‌المللی بر ایران شد.

وی گفت: «جامعه جهانی نباید تسلیم تفکرات خوشبینانه و وسوسه شده و فشارها بر ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ایش را کاهش دهد.»

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته است که نتیجه این انتخابات تغییری در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرده است که رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است و نه رییس جمهوری.

آقای اشتاینیتز که برنامه هسته‌ای ایران را تحت نظر دارد افزوده است که تحریم‌های بین‌المللی همچنان باید علیه ایران اعمال شود.

تبریک کشورهای حوزه خلیج فارس به حسن روحانی

کشورهای حوزه خلیج فارس نیز که در دوره محمود احمدی‌نژاد روابط شان با ایران بارها با تنش همراه شده است، از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران استقبال کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری امارات، شیخ خلیفه‌ بن زاید آل نهیان، حاکم امارات متحده عربی در پیامی به آقای روحانی، این پیروزی را به وی تبریک گفته و اظهار کرده است: «چشم انتظار همکاری با هم به نفع منطقه و مردم ایران و امارات هستیم.»

وی افزوده است: «ما مشتاقیم تا روابطی مبتنی بر همکاری با جمهوری اسلامی داشته باشیم.»

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف، رهبران بحرین، کویت و قطر نیز در پیام‌های جداگانه‌ای به حسن روحانی تبریک گفته‌اند.

در دوران محمود احمدی‌نژاد کشورهای حوزه خلیج فارس بارها نسبت به آن‌چه «دخالت ایران در امور داخلی» کشورهای حوزه خلیج فارس خوانده بودند، ابراز نگرانی و انتقاد کرده بودند.
XS
SM
MD
LG