لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

طرح استیضاح وزیر کشاورزی با ۳۶ محور در مجلس اعلام وصول شد


صادق خلیلیان از شهریورماه ۱۳۸۸ سمت وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده دارد.
صادق خلیلیان از شهریورماه ۱۳۸۸ سمت وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده دارد.
طرح استیضاح صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی ایران، روز یکشنبه ۲۳ مهرماه، با ۳۹ امضا و در ۳۶ محور در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و وزیر کشاورزی «۱۰ روز» فرصت دارد برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شود.

به گزارش خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، «عدم ارائه آمار واقعی» از سوی وزارت کشاورزی، «عدم وجود برنامه مدون» و «عدم اجرای قانون» در حوزه‌های مختلف، «ورشکستگی تعداد زیادی از واحدهای پرورش دام و طیور»، «واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی» و «اعطای وام‌های کلان به اطرافیان وزیر» کشاورزی از جمله محورهای این استیضاح است.

طراحان استیضاح همچنین به «اخلال وزیر (کشاورزی) در سازمان نظام پزشکی کشور» و «ورشکستگی تعداد کثیری از شرکت‌های تولید داروهای دامپزشکی داخلی» در متن استیضاح خود اشاره کرده‌اند.

قرار است که جلسه استیضاح وزیر کشاورزی ظرف «۱۰ روز آینده» برگزار شود.

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، روز ۲۲ مهرماه گفته بود که طبق آیین‌نامه مجلس، پس از اعلام وصول طرح استیضاح، وزیر مربوطه «۱۰ روز فرصت دارد برای پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند».

صادق خلیلیان، سال ۱۳۸۸ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس پیشنهاد شد و از شهریورماه همان سال سمت وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده گرفت.

استیضاح وزیر کشاورزی در حالی اعلام وصول شده است که مجلس ایران روز ۱۶ مهرماه استیضاح محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان را به دلیل آنچه که «اولویت شرایط اقتصادی» خوانده شد، از دستور کار خارج کرد.

نمايندگان مجلس اعلام کرده اند که استيضاح برخی ديگر از وزرای دولت احمدی نژاد را در دستور کار خود دارند. در همين رابطه، روح الله بيگی نايب رييس کميسيون اقتصادی مجلس در گفت و با خبرگزاری مهر، از جمع آوری ۲۵ امضاء برای استيضاح وزير کشور خبر داده است.

طرح تحقيق و تفحص از وزرات کشور نيز از ديگر اقدامات مجلس عنوان شده است که خبرگزاری مهر نوشته است ۳۷ نماينده پای آن را امضاء کرده اند.

الياس طاهری، ديگر نماينده مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است که طرح استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در ۱۲ محور تنظيم شده و ۶۵ نماينده آن را امضاء کرده اند.

وی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بيان اينکه نشست روز يکشنبه، ۲۳ مهرماه، طراحان استيضاح با مهدی غضنفری بی نتيجه بوده است گفته که استيضاح کنندگان بر انجام استيضاح مصر هستند.

علاوه بر انتقاد نمایندگان مجلس از عملکرد وزیران دولت دهم، شخص محمود احمدی‌نژاد نیز در ماه های اخیر نیز هدف انتقادهای مجلس قرار گرفته است و حال نمایندگان در تلاش هستند تا رییس جمهوری ایران را نیز برای دومین بار به مجلس احضار کنند.

روزنامه‌های ایران روز ۲۰ مهرماه اعلام کردند که طرح سوال از رییس جمهوری با «۱۰۲ امضا» به هیات رییسه مجلس ارائه شده است.

نمایندگان مجلس در نظر دارند در خصوص وضعيت آشفته بازار ارز از محمود احمدی‌نژاد سوال کنند.
XS
SM
MD
LG