لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۴

جواد لاریجانی: احمد شهید آدم بی‌ربط و بی‌تعهدی است


محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی
در حالی که دبیرکل سازمان ملل در سفر خود به ایران خواستار همکاری جمهوری اسلامی با احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، شد، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران می‌گوید آقای شهید فردی «بی‌ربط و بی‌تعهد» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد لاریجانی، روز پنج‌شنبه، دهم شهریورماه، در گفت‌و‌گویی با تلویزیون جمهوری اسلامی، اتهام‌های وارد شده از سوی احمد شهید به ایران را «دروغین» خواند و گفت: «در دیدار با دبیرکل سازمان ملل مطرح شد که احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران، آدم بی‌ربط و بی تعهدی است.»

وی که اواخر اسفندماه نیز احمد شهید را فردی «نادان»‌ و «مغرض» خوانده بود، افزود: «به ایشان (دبیرکل سازمان ملل) گفتیم وارد کردن دو هزار اتهام به ایران توسط احمد شهید نشانه دروغین بودن این ادعاها است و اگر قرار باشد وی همه این اتهام‌ها را بررسی کند باید حداقل دو هزار روز در ایران باشد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم


بان گی مون نهم شهریورماه، در بخشی از سخنرانی خود در دانشکده ارتباطات وزارت خارجه ایران، اظهار کرد که ایران باید بر همکاری خود با مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل،‌ «به‌ویژه گزارشگر ویژه» این سازمان، بیفزاید.

احمد شهید خردادماه سال ۹۰ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران انتخاب شد، اما رهبران جمهوری اسلامی تاکنون به وی اجازه سفر به ایران را نداده‌اند.

وی در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر کرد، نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده، به نظر می‌رسد «الگوی خیره‌کننده‌ای از نقض حقوق اساسی تضمین شده در قوانین بین‌المللی» در ایران وجود دارد.

جمهوری اسلامی این گزارش را «بی‌پایه و اساس» خوانده است.

محمدجواد لاریجانی نیز روز پنج‌شنبه، ضمن انتقاد از احمد شهید، تأکید کرد که ایران تا به حال «صد توصیه حقوق بشری سازمان ملل را پذیرفته است».

آقای لاریجانی اما به نمونه‌ای از این «توصیه‌ها» و عملی شدن احتمالی آنها اشاره‌ای نکرد.

وی همچنین قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ایران را «خلاف» دانست و افزود که ایران آخرین پیش‌نویس مجمع در مورد حقوق بشر در ایران را نیز «غیر دقیق» ارزیابی کرده و خواهان «اصلاح» آن است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد اواخر آذرماه سال ۱۳۹۰ با تصویب قطعنامه‌ای تداوم نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. ایران این گزارش را «تکراری و سراسر دروغ» خوانده است.
XS
SM
MD
LG