لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

«ایران با تغییر نام و اطلاعات نفتکش‌های خود تحریم‌ها را دور می‌زند»


گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی که در چند وقت گذشته هدف تحریم‌های شدید نفتی قرار گرفته است، با تغییر نام و اطلاعات شماری از نفتکش‌های خود، این تحریم‌ها را دور می‌زند.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، روز پنجشنبه هشتم تیرماه در گزارشی در این زمینه نوشت که در یک ماه گذشته، نام و هویت ۲۴ کشتی متعلق به «شرکت ملی نفتکش ایران» تغییر کرده است و این شرکت همچنین پرچم کشتی‌های خود را از پرچم ایران، مالتا و قبرس، به پرچم‌های تانزانیا و جزیره توالو در اقیانوس آرام تغییر داده است.

این روزنامه می‌گوید که به عنوان نمونه کشتی‌های «هدا»، «هنر» و «نسا» در این مدت اسامی خود را به «پرِشِس»، «ویکتوری» و «تروث» تغییر داده‌اند.

«شرکت ملی نفتکش ایران» با در اختیار داشتن ۴۴ نفتکش، هشتمین شرکت بزرگ نفتی جهان است.

این شرکت دوازده سال پیش خصوصی شد، هرچند تجار بین‌المللی نفت معتقدند که این شرکت با دولت ایران رابطه تنگاتنگی دارد.

از آغاز سال جاری میلادی که کشورهای غربی صادرات نفت و انرژی ایران را هدف گرفته‌اند، جمهوری اسلامی تمهیداتی از این دست را برای دور زدن تحریم‌ها دنبال کرده‌اند.

به عنوان مثال در این مدت ایران کوشیده است تا مقصد نهایی صادرات انرژی خود را پنهان کند و این‌بار نیز قصد دارد در سایه تغییر نام و هویت نفت‌کش‌هایش به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

فایننشال تایمز تأکید کرده است اگرچه این اقدام ایران دست‌اندکاران امور نفتی را با حیرت و سرگردانی رو به رو کرده است، در نهایت این پنهان‌کاری‌های ایران قابل شناسایی است.

اد مورس،‌ از مقام‌های سابق نفتی در وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفته است که دولت ایران نمی‌تواند با این اقدام‌ها کسی را فریب دهد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار گرفته است. در ادامه این فشارها اتحادیه اروپا اعلام کرده است که از یازدهم تیرماه تحریم‌های نفتی را علیه ایران اجرایی خواهد کرد.

تحریم‌های بین‌المللی در چند وقت گذشته صادرات نفت و انرژی جمهوری اسلامی را با مشکلات عدیده روبه‌رو کرده و موجب کاهش صادرات نفت جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته شده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و قصد دارد با تحریم‌های گسترده ایران را به شفاف‌سازی در این زمینه وادارد.

ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG