لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

وزارت امور خارجه ایران سفیر افغانستان را فراخواند


در واکنش به تجمع اعتراضی شماری از شهروندان افغانستان مقابل کنسولگری ایران در هرات و به آتش کشیده‌شدن بخشی از این کنسولگری، وزارت خارجه ایران این واقعه را محکوم و سفیر افغانستان را به این وزارتخانه فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه، ۱۶ شهریورماه، پس از حمله معترضان افغان به کنسولگری ایران در هرات که به مرگ دستکم یک تن انجامیده، این حمله را «غیرقابل پذیرش» خواند و گفت مقام‌های امنیتی بر اساس «وظایف سازمانی» باید اجازه این تجمع به گفته وی «غیرقانونی» را نمی‌دادند.

خانم افخم افزود که صبح شنبه سفیر افغانستان برای «ادای پاره‌ای توضیحات» در مورد حادثه هرات به وزارت امور خارجه دعوت شده و این وزارتخانه ضمن ابراز نگرانی از حادثه مزبور، خواستار «تدابیر مجدانه امنیتی» برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شده است.

شماری از شهروندان افغانستان صبح شنبه، ۱۶ شهریورماه برای دریافت وجه امانتی که برای دریافت ویزای کار ایران در کنسولگری ایران به ودیعه گذاشته بودند، مقابل کنسولگری ایران در هرات جمع شدند که به دنبال خودداری این کنسولگری از پس دادن وجه مزبور، این تجمع به خشونت کشیده شد.

به گفته خبرنگار بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، معترضان ماه‌ها است تقاضای پس گرفتن وجه امانتی خود را که به گفته این خبرنگار مبلغی معادل ۴۰۰ یورو می‌شود، دارند اما کنسولگری ایران انجام این کار را تا کنون به تعویق انداخته است.

خبرنگار رادیو اروپای آزاد می‌گوید در جریان درگیری‌های روز شنبه، در نتیجه شلیک نیروهای امنیتی، دستکم یک نفر کشته شده است. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از پلیس هرات شمار معترضان را حدود دویست تن گزارش کرده و از مرگ یک تن و زخمی شدن چند نفر دیگر خبر داده است.

مرضیه افخم روز شنبه با اشاره به نقش مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی در افغانستان برای ایجاد تردد قانونمند اتباع افغانستان به ایران گفت، چنین برخوردهایی، «دارای آثار منفی است».

به گزارش دوم شهریورماه خبرگزاری مهر، طبق آمارها، از سال ۵۷ تا کنون، بیش از سه میلیون شهروند افغان وارد ایران شده‌اند که تنها حدود ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها پناهنده هستند و مابقی اتباع غیرمجاز به شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG