لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۹

تلاش تهران برای ترغیب هند به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران


میدان نفتی خارک
میدان نفتی خارک
گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی در تلاش است تا با ارائه پیشنهادهای سودآور، شرکت‌های هندی را به سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید در حوزه نفت ایران ترغیب کند.

یک منبع آگاه در حوزه صنعت هند روز پنج‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، به خبرگزاری رویترز گفت که جمهوری اسلامی از زمستان سال گذشته شماری شرکت نفتی را به مشارکت در تولید در میادین نفتی مشترک ایران دعوت کرده است.

بر اساس قراردادهای مشارکت در تولید، شرکت‌های هندی با سرمایه شخصی در پروژه‌های نفتی ایران شرکت می‌کنند. شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که در این پروژه‌های تولیدی تنها نقش ناظر را بر عهده خواهد داشت و پس از پایان یافتن پروژه‌ها نیز در ازای فعالیت‌های شرکت‌های هندی، به آنها نفت و گاز خواهد داد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی در تلاش است تا با ارائه پیشنهادهای سودآور، شرکت‌های هندی را به سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید در حوزه انرژی ایران ترغیب کند.

عقد قراردادهای مشارکت در تولید در حالی به شرکت‌های هندی پیشنهاد شده است که به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس قانون اساسی، مشارکت‌ شرکت‌های داخلی و خارجی در مخازن نفت و گاز ممنوع است، اما در قانون جدید وزارت نفت، موادی وجود دارد که طراحی و عقد قراردادهای شبه مشارکت در تولید را ممکن کرده است.

این خبرگزاری ۱۶ اردیبهشت‌ماه گزارش کرده بود که برای نخستین بار در بیش از سه دهه، ایران به منظور توسعه بعضی میادین ایرانی در خلیج فارس، قراردادهای «شبه مشارکت در تولید نفت» را به شرکت‌های هندی پیشنهاد داده است.

محمود زرکچیان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات‌ قاره، آن زمان به خبرگزاری فارس گفت که شرکت‌های هندی «بسیار علاقه‌مند» به این همکاری هستند.

با این‌حال به گزارش ۱۹ اردیبهشت‌ماه رویترز، یک منبع آگاه هندی که در گفت‌و‌گوهای اولیه ایران و هند در این زمینه حضور داشته، از نگرانی شرکت‌های هندی خبر داده است.

این منبع آگاه گفته است: «ما نگرانی‌های خود را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و نبود خدمات و مواد لازم برای عملی کردن پروژه‌های اجرایی ابراز کردیم.»

در حال حاضر صادرات نفت ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است و به دنبال اعمال تحریم‌های شدید نفتی از سوی غرب علیه ایران، خریداران نفت جمهوری اسلامی یا واردات نفت از ایران را متوقف کرده یا این واردات را به شدت کاهش داده‌اند.

در کنار این دشواری‌ها، تحریم‌های بانکی نیز از دیگر سو موجب شده است که خریداران نفت ایران نتوانند مبالغ مربوط به نفت خریداری شده را به ایران پرداخت کنند.
XS
SM
MD
LG