لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تحریم‌های آمریکا برای ما اهمیتی ندارد


محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
به دنبال تحریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از سوی آمریکا به دلیل «سانسور و نقض حقوق بشر»، محمد حسینی روز شنبه، ۲۰ آبان‌ماه، گفت: «ما برای تحریم‌ها اهمیتی قائل نیستیم.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته کتاب گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه فرهنگ کار می‌کند. وظیفه این وزارتخانه، انتشار کتاب و فرهنگ است و ما در کشور خود توانمندی‌های زیادی داریم و دنبال‌کننده فرهنگ آن‌ها نیستیم. دیدگاه ما با آن‌ها متفاوت است و گویی آن‌‌ها نمی‌توانند این را تحمل کنند و می‌خواهنم همه مثل آن‌ها باشند.»

وی با بیان اینکه «قبلا هم اتحادیه اروپا وزیر ارشاد را تحریم کرده»، افزود: «ما برای تحریم‌ها اهمیتی قائل نیستیم و کار خودمان را ادامه می‌دهیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۸ آبان‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفده فرد و نهاد حکومتی در ایران، از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خاطر مشارکت در سانسور و نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

طبق این بیانیه، وزارت ارشاد و چند نهاد حکومتی دیگر «در سرکوب مردم ایران و اختناق حاکم بر کشور مشارکت فعال دارند».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، آقای حسینی گفت: «همچون دیگر کشورها، مصرف کننده صرف محصولات فرهنگی غرب نیستیم، زیرا خود توانمندی‌های بالایی در حوزه فرهنگ داریم و از سایر کشورها بی‌نیاز هستیم.»

وی در مراسم آغاز هفته کتاب که ۲۰ آبان‌ماه شروع شده و تا بیست و هفتم این ماه پایان می‌یابد، با بیان این‌که «خیلی‌ها فکر می‌کردند اگر اوباما رأی بیاورد، تحریم‌ها کم می‌شود»، به تحریم وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: «اگر آن‌ها فکر می‌کنند ما با این کارها از اصول خود دست بر می‌داریم، اشتباه می‌کنند.»

وی در عین حال گفت که در سال جاری انتشار کتاب به دلیل شرایط اقتصادی با «رکود» مواجه شده است و ابراز امیدواری کرد که شرایط بهتر شود.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول «سانسور و بستن چندین روزنامه و بازداشت خبرنگاران»‌ در ایران شناخته شده و مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که مجموعه تحریم‌های جدید نشانگر تعهد حکومت آمریکا به تشدید مجازات علیه حکومت ایران است.

خزانه‌داری آمریکا تأکید کرده است این فشار‌ها تا زمانی که جمهوری اسلامی از برخورد مسئولانه و سازنده با نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران امتناع ورزد و به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دهد ادامه می‌یابد.
XS
SM
MD
LG