لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

ایران سرنگونی هواپیمای خود در دمشق را تکذیب کرد


در جریان دو سال ناآرامی در سوریه٬ جمهوری اسلامی همواره از حکومت بشار اسد حمایت کرده است.
در جریان دو سال ناآرامی در سوریه٬ جمهوری اسلامی همواره از حکومت بشار اسد حمایت کرده است.
در حالی که پیشتر شورشیان سوریه از سرنگون کردن یک فروند هواپیمای ایرانی حامل «تسلیحات» در دمشق خبر داده بودند٬ جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کرده است. خبرگزاری دولتی سوریه نیز اعلام کرده است که این خبر صحت ندارد.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، شورشیان سوریه هشتم فروردین‌ماه اعلام کردند که یک فروند هواپیمای ایرانی حامل تسلیحات برای ارتش سوریه را که قصد داشت در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود بیاید٬ سرنگون کرده‌اند.

وب‌سایت خبری العربیه نیز به نقل از یکی از شورشیان آورده بود که در جریان این واقعه شماری از اعضای سپاه پاسداران مجروح شده‌‌اند.

این خبر در حالی منتشر شده است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ روز پنج‌شنبه، هشتم فروردین، یک مقام سفارت ایران در دمشق این خبر را تکذیب کرده و گفته است که این موضوع صحت ندارد. ایسنا می‌افزاید که بنا بر اعلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نیز هفتم و هشتم فروردین «هیچ پروازی از ایران به مقصد سوریه انجام نشده است».

در عین حال خبرگزاری دولتی سوریه نیز خبر سرنگونی یک فروند هواپیمای ایرانی را تکذیب کرده و افزوده است که همه چیز در فرودگاه دمشق «عادی» است.

با این‌حال طبق گزارش‌ها شورشیان سوریه می‌گویند که پس از آن‌ که یکی از کارکنان فرودگاه دمشق اطلاعاتی در مورد زمان فرود این هواپیما در فرودگاه دمشق به آنها داده است٬ دست به کار حمله به این هواپیما شده‌اند.

شورشیان گفته‌اند که این سرنگونی منجر به آتش‌سوزی بزرگی در فرودگاه شده است که در جریان آن ضمن مجروح شدن شماری از اعضای سپاه پاسداران٬ به سایر هواپیماها نیز آسیب رسیده است.

وب‌سایت خبری العربیه نیز ویدئویی منتسب به گروهی از شورشیان منتشر کرده است که در آن هواپیمایی که در حال فرود آمدن است٬ آتش می‌گیرد.

در جریان دو سال ناآرامی در سوریه٬ جمهوری اسلامی همواره از حکومت بشار اسد حمایت کرده است. در این میان شورشیان و کشورهایی چون آمریکا و فرانسه٬ ایران را به ارسال تسلیحات برای نیروهای نظامی حامی بشار اسد متهم می‌کنند.

مقام‌های آمريکايی بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که سپاه پاسداران با استفاده از هواپيماهای غيرنظامی و عبور از فضای هوايی عراق به ارسال سلاح و تجهيزات نظامی برای ارتش سوريه مبادرت کرده است. نيروی قدس سپاه پاسداران نيز متهم شده است که از اين طريق به اعزام نيروهای خود اقدام می‌کند.

در همین زمینه عراق مهرماه و آبان‌ماه سال گذشته دو فروند هواپیمای ایرانی را که از مسیر عراق عازم دمشق بودند٬ متوقف کرده و مورد بازرسی قرار داد. آن زمان ایران در اعتراض به این اقدام از عراق خواست تا بازرسی هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را تکرار نکند.
XS
SM
MD
LG