لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

افخم: اتهام اعزام اتباع افغان از سوی ایران به سوریه بی‌اساس است


مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
در واکنش به گزارش روزنامه وال استریت جورنال که به نقل از مقام‌های ایرانی و افغان از اعزام «هزاران پناهنده افغان» از ایران به سوریه برای مقابله با شورشیان خبر داده بود٬ جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران٬ روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد: «ادعای روزنامه آمریکایی کاملا بی‌اساس بوده و با هدف تخریب وجهه ایران در افغانستان و القاء نگاه کاملا غیرانسانی به شهروندان کشور دوست و همسایه افغانستان صورت گرفته است.»

وی افزود: «مطلب منتشره توهین به مردم افغانستان بوده و جا دارد روزنامه وال استریت جورنال بابت این توهین از مردم افغانستان عذرخواهی کند.»

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه گزارش کرد که آیت‌الله محقق کابلی٬ از رهبران مذهبی افغان در قم٬ به همراه یکی از اعضای سپاه پاسداران تایید کرده‌اند که ایران در ازای پرداخت ماهانه ۵۰۰ دلار و اعطای اقامت ایران٬‌ هزاران مهاجر افغان را برای جنگ با مخالفان سنی بشار اسد٬ راهی سوریه می‌کند.

دفتر آیت‌الله کابلی ۲۷ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اظهار نظر این دفتر در این زمینه را تکذیب و انتشار این خبر را «تقبیح» کرده است.

این در حالی است که به گفته وال استریت جورنال این رهبر مذهبی افغان در خصوص حکم شرعی مبارزه افغان‌ها در سوریه گفته بود که اگر این مبارزه به منظور دفاع از اماکن مقدس شیعیان باشد٬ مباح است.

با این‌ حال اکنون در بیانیه دفتر آیت‌الله کابلی آمده است که به نظر وی مذهبی جلوه دادن جنگ سوریه به مصلحت امت اسلامی و کشورهای منطقه نیست و باید از دخالت در امور داخلی این کشور پرهیز شود.

تکذیب خبر اعزام پناهنده‌های افغان به سوریه از سوی ایران و دفتر آیت‌الله کابلی در حالی صورت گرفته است که پیشتر برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان٬ ولسی جرگه٬ در گفت‌و‌گو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته بودند که در خصوص اعزام افغان‌های مهاجر به سوریه از سوی ایران٬ شکایات متعددی دریافت کرده‌اند.

در عین حال سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان نیز ۲۶ اردیبهشت‌ماه در گفت‌و‌گو با این سرویس گفت که هنوز شواهدی در این خصوص به دست نیامده، اما این موضوع «امکان‌پذیر» است.

همان زمان حمید بابایی٬ سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، نیز این اتهام را بی‌اساس خوانده و تاکید کرده بود که حضور ایران در سوریه تنها جنبه مشاوره برای مقابله با گروه‌های افراطی را دارد.
XS
SM
MD
LG