لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

صدا و سیما جشنواره فجر را سانسور کرد


مراسم اختتامیه سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که پخش زنده این مراسم توسط صدا و سیما چندین بار قطع شد و در عین حال این جشنواره خود نیز با حواشی گوناگونی٬ از جمله حذف فیلم «عصبانی‌ نیستم» از جشنواره همراه بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ صدا و سیمای جمهوری اسلامی هنگام پخش مستقیم مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر٬ زمانی که یکی از برندگان روی سن از محسن امیر‌یوسفی و فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» نام برد٬ پخش این مراسم را قطع کرد.

به گزارش ایسنا٬ زمانی که محسن دارسنج برای دریافت دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «همه چیز برای فروش» به روی سن رفت٬ این دیپلم را به فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تقدیم کرد که در همین زمان پخش مستقیم جشنواره از تلویزیون قطع شد.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی٬ نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی٬ موفق به دریافت مجوز نشد و همچنین نتوانست پروانه نمایش در جشنواره فجر را دریافت کند و از این جشنواره کنار گذاشته شد.

در عین حال پخش زنده این مراسم چند بار دیگر نیز قطع شد و هربار که در این جشنواره هنرمندان سخنان انتقادی‌ای را مطرح می‌کردند٬ صدا و سیما تصاویر استودیوی خود را پخش می‌کرد.

در این مراسم مجتبی میرطهماسب پس از دریافت جایزه ویژه هیئت داوران، اشاره‌ای تلویحی به جعفر پناهی همکار سابق خود کرد.

او که پیشتر تجربه همکاری با جعفری پناهی را در «این یک فیلم نیست» داشت٬ زمانی که روی سن رفت٬ گفت: «سلام می‌کنم خدمت همه همکاران و دوستانی که در سالن هستند و همه دوستان فیلم‌سازی که هنوز در این سالن‌ها نیستند.»

به گزارش ایسنا نیز هنگامی که جمال ساداتیان٬ تهیه کننده فیلم «آذر٬ شهدخت٬ پرویز و دیگران» برای دریافت یکی از دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم روی سن اظهار کرد که «امیدوارم به جایی برسیم که همه سلیقه‌ها را بتوانیم تحمل کنیم»٬ پخش زنده مراسم اختتامیه قطع شد.

از دیگر نکات قابل توجه این مراسم،‌ تقدیم جایزه سیمرغ بلورین از سوی هومن سیدی به حسن روحانی بود. سیدی که جایزه ویژه هیئت داوران در بخش نگاه نو را دریافت کرده بود، اعلام کرد که هرچند رئیس جمهور به این جایزه نیازی ندارد اما این جایزه را به او اهدا می‌کند.

از سوی دیگر،‌ علاوه بر قطع مکرر پخش زنده٬ مراسم جشنواره نیز خالی از حاشیه نبود.

در این مراسم فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان از جشنواره حذف شد. طبق گزارش‌ها٬ مدیران جشنواره فیلم فجر از رضا درمیشیان خواسته بودند تا نامه‌ای به دبیر جشنواره بنویسد و در این نامه از رقابت در جشنواره انصراف بدهد که در همین زمینه به گزارش ایرنا٬ آقای درمیشیان در نامه‌ای به دبیر جشنواره نوشت: «به منظور حفظ آرامش سینما و دوری از حاشیه‌ها٬ جلوی ارزیابی این فیلم در مرحله نهایی گرفته شود.»

در عین حال تینا پاکروان٬ کارگردان «خانوم» که برای دریافت جایزه بازیگر فیلمش روی صحنه رفته بود٬ گفت: «فیلمی در تکریم بانوان ساختم که به مذاق داوران خوش نیامد و قول نمی‌دهم سال بعد فیلم «آقا» را بسازم.»

همچنین در حالی که ابتدا قرار بود حسین پاکدل مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر باشد٬ یک روز مانده به برگزاری مراسم٬ ایسنا گزارش کرد که حضور آقای پاکدل در این مراسم به دلیل آن‌چه «ممنوع‌الکار بودن» او در تلویزیون اعلام شده٬ منتفی شده است.

مراسم اختتامیه فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ رئیس دفتر رئیس جمهوری و شماری از مسئولان و هنرمندان در برج میلاد تهران برگزار شد.

برندگان جشنواره

در سی و دومین جشنواره فیلم فجر فیلم‌های «آذر٬ شهدخت٬ پرویز و دیگران» و «رستاخیز» سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌های جشنواره را دریافت کردند.

فیلم «آذر٬ شهدخت٬ پرویز و دیگران» به تهیه کنندگی بهروز افخمی و جمال ساداتیان٬ روایت خانواده‌ای است که به دلیل دیدار ۱۰ روزه یکی از فرزندانشان از ایران٬ در باغچه‌ای در دماوند دور یکدیگر جمع می‌شوند.

فیلم «رستاخیز» به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی زاده نیز روایتی است از زمان مرگ معاویه تا کشته شدن حسین‌بن علی٬ امام سوم شیعیان در روز عاشورا.

در این جشنواره احمدرضا درویش نیز به خاطر کارگردانی فیلم «رستاخیز» موفق شد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کند. «رستاخیز» در عین حال جایزه بهترین فیلمبرداری را نیز از آن خود کرد.

همچنین بهروز افخمی توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را به خاطر فیلم «آذر٬ شهدخت٬ پرویز و دیگران» با خود به خانه ببرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره به مریلا زارعی برای ایفای نقش در «شیار ۱۴۳» شد و رضا عطاران نیز برای بازی در فیلم «طبقه حساس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

در جشنواره امسال فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بابک حمیدیان برای حضور در فیلم‌های «چ» و «رستاخیز» رسید و شبنم مقدمی نیز برای ایفای نقش در فیلم «امروز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

در عین حال «شیار ۱۴۳» و «خط ویژه» بهترین فیلم‌های جشنواره فجر از نگاه مردم معرفی شدند.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه نگاه ملی این جشنواره نیز به فیلم «چ» رسید٬ فیلمی که روایتگر زندگی مصطفی چمران از ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ است.

جایزه ویژه هیئت داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین کارگردانی نیز به فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار و «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت‌الله تعلق گرفت.

در مراسم اختتامیه جشنواره فجر٬ حجت‌الله ایوبی٬ رئیس سازمان سینمایی٬ با اهدای هدیه‌ای به علیرضا رضاداد به عنوان دبیر این دوره جشنواره٬ او را به عنوان دبیر سال آینده جشنواره فجر معرفی کرد.
XS
SM
MD
LG