لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

اکسید کردن ذخایر اورانیوم غنای پایین ایران «به‌زودی آغاز می‌شود»


به گفته آژانس ایران حدود ۴.۳ تن گاز اورانیوم کمتر غنی شده خود را از نطنز به تاسیسات اصفهان منتقل کرده است- تاسیسات نطنز٬ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۲
به گفته آژانس ایران حدود ۴.۳ تن گاز اورانیوم کمتر غنی شده خود را از نطنز به تاسیسات اصفهان منتقل کرده است- تاسیسات نطنز٬ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۲
دیپلمات‌های غربی می‌گویند که ایران در نظر دارد تا در همراهی با توافق موقت هسته‌ای٬ حدود اواخر خرداد تا اوایل تیرماه اکسید کردن گاز اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را آغاز کند.

اکسید یا رقیق کردن گاز اورانیوم امکان استفاده از این ماده شیمیایی در تولید تسلیحات اتمی را از بین می‌برد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۸ خردادماه، خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته اخیر در جلسه‌ای محرمانه با دیپلمات‌های غربی اعلام کرده است که ایران حدود ۴.۳ تن گاز اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را از نطنز به تاسیسات اصفهان منتقل کرده است و این می‌تواند نشانه‌ای باشد از این‌ که ایران می‌خواهد عملیات تبدیل این گاز به پودر اکسید را آغاز کند.

یک مقام ارشد آژانس در این جلسه به دیپلمات‌های غربی گفته است که طبق برنامه قرار است این تاسیسات نیمه پایانی ماه ژوئن (۲۵ خردادماه تا ۹ تیرماه) کار خود را آغاز کند.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای ژنو که سوم آذرماه سال گذشته حاصل شد٬ ایران تا ۲۹ تیرماه سال جاری فرصت دارد تا به خواسته‌های ۱+۵ پاسخ دهد که در مقابل این تعهد بخشی از تحریم‌ها علیه ایران به حال تعلیق درآمده‌اند.

بر همین اساس، ایران از جمله باید ذخایر گاز اورانیوم خود را اکسید یا رقیق کند تا امکان استفاده از آن برای تولید تسلیحات اتمی وجود نداشته باشد.

طبق گزارش‌های چند وقت اخیر آژانس درباره میزان پایبندی ایران به توافق ژنو٬ ایران تاکنون به تمامی تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

حال نیز آژانس بین‌المللی اعلام کرده است که فعالیت‌های لازم برای راه‌اندازی تاسیساتی به منظور اکسیده کردن اورانیوم با غنای پایین در نزدیکی شهر اصفهان آغاز شده است. آزمایش‌های نهایی این تاسیسات قرار بود سال ۲۰۱۳ به پایان برسد.

به گفته آژانس، به دلیل تاخیر ایران در راه‌اندازی این تاسیسات٬ اورانیوم با غنای پایین ایران از ۷.۶ تن در ماه فوریه (۱۲ بهمن- ۹ اسفندماه) به ۸.۵ تن در ماه مه (۱۱ اردیبهشت- ۱۰ خردادماه) افزایش یافته است.

با این‌حال یک دیپلمات غربی به رویترز گفته است که طبق اظهارات اخیر آژانس به نظر می‌رسد که ایران می‌تواند تا پایان ضرب‌الاجل توافق موقت هسته‌ای٬ کار رقیق‌سازی و اکسید کردن ذخایر اورانیوم خود را به انجام برساند.

ایران می‌گوید اورانیوم کمتر غنی شده را نه برای تولید تسلیحات هسته‌ای، که برای توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز اتمی خود نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG