لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

واکنش ایران به پنتاگون: به هرگونه تجاوز هوایی پاسخ می‌دهیم


مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح: نیروهای مسلح ما با هرگونه پرنده بیگانه‌ای که بخواهد وارد فضای کشورمان شود، برخورد خواهند کرد.
مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح: نیروهای مسلح ما با هرگونه پرنده بیگانه‌ای که بخواهد وارد فضای کشورمان شود، برخورد خواهند کرد.
یک روز پس از آن که آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌های ایران به سمت یک پهپاد آمریکایی در حریم هوایی بین‌المللی شلیک کرده‌اند، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت با «هر هواپیمای نظامی بیگانه‌ای که قصد ورود به ایران را داشته باشد» برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح، ۱۹ آبان‌ماه بدون تأیید یا تکذیب اظهارات آمریکا گفت: «مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.»

جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون، ۱۸ آبان‌ماه اظهار کرد که دو جنگنده‌ ایرانی، ۱۱ آبان‌ماه، یک پهپاد آمریکایی را رهگیری کرده و چندین بار به سوی آن شلیک کردند.

مسعود جزایری در واکنش به آن‌ چه خبرگزاری فارس «ادعای پنتاگون» خوانده تصریح کرد: «چنان چه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای کشورمان شود، نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که این پهپاد آمریکایی «به هیچ عنوان در حریم هوایی ایران» نبوده و مشغول «پرواز عادی شناسایی» بوده است.

به گفته آمریکا، دو جنگنده سوخوی ۲۵ ایران به سوی این پهپاد شلیک کرده و پس از آن نیز چندین کیلومتر آن را دنبال کرده‌اند.

به گزارش رویترز، آمریکا به طور رسمی و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مراتب اعتراض خود را به ایران اعلام کرده است.

سخنگوی پنتاگون گفته است که این پهپاد آمریکایی به سلامت به یکی از پایگاه‌های نظامی در منطقه بازگشته و به آن آسیبی نرسیده است.

ایالات متحده ضمن تأکید بر ادامه یافتن پروازهای شناسایی‌اش بر روی آب‌هایی بین‌المللی خلیج فارس هشدار داده است که برای محافظت از نیروهایش در منطقه، در صورت ضرورت از اقدام نظامی دریغ نخواهد کرد.

اظهارات آمریکا در خصوص شلیک جنگنده‌های ایرانی به پهپاد آمریکایی در حالی صورت گرفته است که ۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰ نیز رسانه‌های ایران گزارش کردند که نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند یک پهپاد متعلق به آمریکا را که در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

سپاه پاسداران پس از آن اعلام کرد که در حال نمونه‌سازی از روی این پهپاد آمریکایی است. آمریکا احتمال این شبیه‌سازی را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG