لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

فریدون عباسی: ایران غنی‌سازی اورانیوم را با قوت ادامه می‌دهد


فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و ایمن است.
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و ایمن است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید علیرغم تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای خود، ایران غنی‌سازی اورانیوم را «به قوت» ادامه خواهد داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، فریدون عباسی روز سه‌شنبه، هشتم آذرماه، گفت: «با وجود تحریم‌ها، به احتمال زیاد امسال رشد قابل ملاحظه‌ای در ماشین‌های سانتریفوژ خواهیم داشت و غنی‌سازی را به قوت ادامه خواهیم داد.»

وی توضیح نداد که غنی‌سازی اورانیوم در چه سطحی در جریان است.

جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از ایران خواسته اند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، متوقف کند.

با این‌حال ایران می‌گوید اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی را به دلایل پزشکی و برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی لازم دارد.

فریدون عباسی همچنین بیانیه آژانس درباره به تعویق افتادن راه‌اندازی رآکتور اراک را تکذیب کرد و گفت: «مشکل علمی، فنی و بودجه‌ای خاصی در خصوص رآکتور اراک وجود ندارد و در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی آن با سوخت مجازی خواهیم بود.»

آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی اواخر آبان‌ماه در گزارشی اعلام کرد که ایران راه‌اندازی کارخانه آب سنگین اراک را که به گفته این سازمان امکان بالقوه تولید مواد برای بمب اتم را دارد، به مدت حدود شش ماه به تعویق انداخته‌ است.

در این گزارش، بدون ذکر دلیل این تاخیر آمده است که راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک قرار بود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شود، اما «ایران اعلام کرده که هم‌اینک انتظار می‌رود که این راکتور در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۴ آغاز به‌کار کند».

آقای عباسی روز چهارشنبه با رد این گزارش گفت: «با تلاش متخصصان پروژه، رکتور اراک بر اساس برنامه و بدون هیچ مشکلی در حال پیشرفت است.»

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه همچنین پیرامون بروز عارضه‌های جسمی برای کارکنان یک مرکز هسته‌ای در اصفهان گفت: «این سوال را می‌توانید از رییس اورژانس اصفهان بپرسید.»

رییس اورژانس ایران روز هفتم آذرماه گفت: «برای کسانی که در مناطق هسته‌ای مثل یو سی اف (مرکز فرآوری اورانیوم) اصفهان بوده‌اند، عارضه‌هایی پیش آمده که تحت درمان قرار گرفته‌اند.»

فریدون عباسی در واکنش به این اظهارات گفت:‌ «آنچه من می‌توانم بگویم این است که کل فعالیت‌های هسته‌ای که در ایران صورت می‌گیرد، تحت نظارت آژانس انرژی اتمی است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس سازمان انرژی اتمی در همین روز همچنین از سفر هرمان ناکارتس، معاون رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آذر به ایران خبر داد.

وی گفت: «مسئولان آژانس به ایران می‌آیند و با نمایندگان ما مذاکرات قبلی را ادامه می‌دهند تا به نتیجه‌ای مشخص و مورد قبول طرفین دست پیدا کنند.»

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی تهران در این زمینه شده است. ایران در مقابل می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

در این میان کشورهای عضو گروه ۵+۱ همچنان بر یافتن راه حلی دیپلماتیک برای این مسئله تأکید دارند. اعضای این گروه اول آذرماه در بروکسل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند.

آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ تابستان سال جاری در روسیه برگزار شد که نتیجه خاصی در برنداشت.
XS
SM
MD
LG