لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

عراقچی: توافق نهایی با ۱+۵ بسیار سخت خواهد بود


عباس عراقچی در کنار محمدجواد ظریف در مذاکرات هسته‌ای
عباس عراقچی در کنار محمدجواد ظریف در مذاکرات هسته‌ای
عباس عراقچی یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می‌گوید مذاکرات با ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی «بسیار سخت» است. وی اظهار کرده است که این گام نهایی احتمالا یک ماه تا یک ماه و نیم دیگر آغاز می‌شود و نباید بیش از یک سال طول بکشد.

عباس عراقچی٬ معاون وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا، که ۲۵ دی‌ماه منتشر شد٬ با اظهار این که مذاکرات نهایی «بر موضوع هسته‌ای یا همان بحران٬ نقطه پایان می‌گذارد»٬ گفت: «البته (مذاکرات نهایی) کار بسیار سختی خواهد بود چرا که در گام نهایی با موضوعاتی مواجه هستیم که تصمیم‌گیری درباره آنها به شدت سخت است.»

وی در توضیح دشواری گام آخر گفت: «اولین موضوع همین است که زمان توافق چندسال باشد. ممکن است آنها (۱+۵) یک تعداد سال در ذهنشان باشد و ما یک مقدار کمتر یا بیشتر.»

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه به توافق موقت شش‌ماهه دست یافتند و در ادامه قرار است مذاکره‌کنندگان بر سر توافق نهایی با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینند.

عباس عراقچی در گفت‌و‌گو با ایرنا از احتمال برگزاری مذاکرات نهایی از حدود یک ماه تا یک ماه و نیم دیگر خبر داد و افزود: «قرار ما بر این است که مذاکرات گام نهایی بیشتر از یک سال طول نکشد٬ یعنی وارد مذاکراتی که بخواهد کش‌دار و طولانی باشد٬ نخواهیم شد.»

به گفته این مذاکره کننده هسته‌ای، برای آغاز مذکرات گام نهایی محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اجرای توافق؛ «دو گام از طرف ایران و هفت تا هشت گام از طرف مقابل»

عباس عراقچی در گفت‌و گو با ایرنا گفته است که در گام نخست توافق ژنو طرف آمریکایی تحریم‌ها را تشدید نمی‌کند و ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را گسترش نداده و سانتریفیوژ جدیدی نصب نمی‌کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در مورد نحوه اجرای این توافق‌ گفته است که در اجرایی کردن این توافق ایران دو گام برمی‌دارد و طرف مقابل نزدیک به هفت تا هشت مورد را اجرایی می‌کند.

وی توضیح داده است که یکی از اقدامات ایران تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد و دیگری تبدیل اورانیوم ۲۰ درصدی فعلی به اکسید و یا رقیق کردن آن تا سطح سه درصد است. به گفته وی اکسید کردن مواد غنی‌شده در شش‌ماه به صورت هر ماه ۱۵ کیلوگرم انجام خواهد شد و رقیق‌سازی نیز در سه ماه انجام می‌شود.

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزوده است: «در مقابل آنها تحریم‌های نفتی٬ پتروشیمی٬ خودرو٬ تجارت طلا و فلزات و بخشی از تحریم‌های‌ هوایی را متوقف می‌کنند. تجارت قانونی با اروپا هم به میزان مجاز آزاد می‌شود و در نهایت ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران آزاد می‌شود.»

به گفته طرفین مذاکره٬ اجرای توافق موقت از ۳۰ دی‌ماه آغاز می‌شود.

عباس عراقچی در گفت‌وگو با ایرنا در این خصوص گفته است که مواردی از توافق٬ از جمله آزادسازی ۴.۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران٬ «فوری انجام نمی‌شود» که در مقابل ایران نیز رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را تدریجی انجام می‌دهد.

به گفته وی ۴.۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در هشت قسط پرداخت می‌شود؛ ۱۲ بهمن ۵۵۰ میلیون دلار٬ ۱۰ اسفند ۴۵۰ میلیون دلار٬ ۱۶ اسفند ۵۵۰ میلیون دلار٬ ۲۱ فروردین ۵۵۰ میلیون دلار٬ ۲۶ فروردین ۴۵۰ میلیون دلار٬ ۲۴ اردیبهشت ۵۵۰ میلیون دلار و ۲۷ خرداد ۵۵۰ میلیون دلار دیگر.

در عین حال بنابر اظهارات آقای عراقچی قرار است کانالی بانکی برای خرید کالاهای غیر تحریمی نظیر غذا٬ دارو و وسایل پزشکی باز شود که از آن طریق ایران می‌تواند در شش ماه٬ «در حدود ۱۰ میلیارد دلار» تجارت داشته باشد.

عراقچی: اوباما می‌داند وضع تحریم جدید یعنی بر هم خوردن توافق

معاون وزیر خارجه در ادامه نسبت به تصویب تحریم‌های بیشتر از سوی کنگره آمریکا هشدار داد و گفت: «طرف غربی نباید تحریم‌ها را جلوتر ببرد که نمونه این کار٬ لایحه سنای آمریکا است که جلوی آن گرفته می‌شود.»

وی افزود: «اوباما هم تا مرز تهدید کنگره پیش رفته است که تا پیش از این چنین اتفاق مشابهی نیفتاده است٬ چرا که اوباما می‌داند وضع هر تحریم جدید٬ به معنی بر هم خوردن توافق است.»

باراک اوباما تاکنون بارها خواستار خودداری از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شده است و ۲۲ دی‌ماه نیز با استقبال از توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر نحوه اجرایی کردن توافقنامه هسته‌ای٬ گفت هرگونه تحریم جدیدی را که کنگره در جریان اجرای این توافق‌نامه علیه ایران تصویب کند٬ وتو خواهد کرد.

ایران نیز تاکنون بارها نسبت به تحریم‌های بیشتر هشدار داده است. محمد جواد ظریف پیشتر اعمال تحریم‌ها از سوی کنگره را به منزله مرگ توافق ژنو خوانده بود.

عباس عراقچی نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا در همین خصوص گفت: «اگر کنگره بازی را به هم بزند٬ ما ضرر نکرده‌ایم چراکه به موضع اولمان بر می‌گردیم و تقصیر شکست مذاکرات بر گردن کنگره می‌افتد.»

در توافق ژنو قید شده که هیچ‌یک از طرف‌ها در طول شش ماه تحریم‌های تازه‌ای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وضع نمی‌کنند.
XS
SM
MD
LG