لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

شام کاری ظریف و اشتون در آستانه مذاکرات هسته‌ای


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
در حالی که قرار است ایران و ۱+۵ از بامداد روز سه‌شنبه٬ ۲۹ بهمن‌ماه٬ برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به مذاکره بنشینند٬ سخنگوی کاترین اشتون شامگاه دوشنبه از شام کاری محمدجواد ظریف و کاترین اشتون خبر داده است.

مایکل مان شامگاه دوشنبه٬ ۲۸ بهمن‌ماه در صفحه توییتر خود نوشت که کاترین اشتون٬ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه محمد‌جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ در آستانه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای روز سه‌شنبه٬ با یکدیگر شام کاری صرف کرده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ نیز با انتشار این خبر٬ هدف از برگزاری این شام را مذاکره درباره «نحوه انجام دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵» عنوان کرده است.

به گزارش ایرنا مراسم شام در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شده است که در جریان آن محمد جواد ظریف درباره «نحوه شروع مذاکرات ایران و ۱+۵ و ادامه آن» گفت‌و‌گو کرده است.

ایرنا می‌افزاید که عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی٬ معاونان وزیر خارجه و هلگا اشمید و استفان کلمنت٬ معاونان کاترین اشتون نیز در این شام کاری حضور داشتند.

کشورهای غربی در ۱۰ سال گذشته ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش فعالیت هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی ایران این مسئله را رد کرده است. در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های شدیدی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا بر ضد تهران وضع شده است.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، نمایندگان ایران و ۱+۵، دو دور مذاکره هسته‌ای در ژنو سوئیس انجام دادند و سرانجام در روز سوم آذر به یک توافق موقت شش ماهه برای حل و فصل اختلاف میان طرفین و فراهم کردن زمینه برای گفت‌وگوی نهایی دست یافتند.

مذاکرات برای دست یافتن به راه حل جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران و تبدیل توافق موقت به یک پیمان دائم قرار است از روز سه شنبه، ۲۹ بهمن، در وین آغاز شود.
XS
SM
MD
LG