لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

دادگاهی در آمریکا شرکت «لبنیات پاک» ایران را ۴۰ میلیون دلار جریمه کرد


بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بزرگترین سهامدار شرکت لبنیات پاستوریزه پاک به شمار می‌رود.
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بزرگترین سهامدار شرکت لبنیات پاستوریزه پاک به شمار می‌رود.
دادگاهی در واشینگتن دولت ایران را به خاطر بیش از سه دهه مصادره سهام یک کمپانی آمریکایی در شرکت لبنیات پاستوریزه پاک، به پرداخت بیش از ۴۰ میلیون دلارجریمه محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریچارد لئون، قاضی دادگاهی در واشینگتن دی سی، روز چهارشنبه، هفتم فروردین‌ماه، دولت ایران را به پرداخت ۲۹.۳ میلیون دلار به شرکت آمریکایی مک‌کِسِن و پرداخت ۱۱.۲ میلیون دلار دیگر به دلیل هزینه دادگاه و سایر هزینه‌ها محکوم کرد.

شرکت مک‌کسن که در سانفرانسیسکو به ثبت رسیده است سال ۱۹۸۲ به دلیل مصادره سهام این شرکت در تهران از دولت ایران به دادگاه ناحیه‌ای واشینگتن شکایت کرد.

به گفته مدیران مک‌کسن، شرکت لبنیات پاستوریزه پاک با سرمایه‌گذاری مک‌کسن و گروهی از سرمایه‌گذاران ایرانی در سال ۱۹۶۰ تاسیس شد. بر اساس اعلام وب‌سایت لبنیات پاک، این شرکت در سال ۱۹۵۹ میلادی، برابر با ۱۳۳۸ شمسی، تاسیس شده است.

مک‌کسن می‌گوید علیرغم این سرمایه‌گذاری، پس از انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷ شمسی) در ایران سهام این شرکت آمریکایی توسط دولت ایران مصادره شد و سود این سهام به مک‌کسن پرداخت نشده است.

بر اساس وب‌سایت شرکت پاک، این شرکت لبنیاتی سال ۱۳۳۸ تحت لیسانس شرکت فورموست آمریکا با نام تجاری پاک کار خود را آغاز کرد. آن زمان شرکت فورموست و مک‌کسن در یکدیگر ادغام شده و شرکت فورموست-‌مک‌کسن را راه‌اندازی کرده بودند.

وب‌سایت شرکت پاک می‌افزاید که این شرکت سال ۱۳۵۸ با شرکت فورموست قطع رابطه کرده است.

دادگاه واشینگتن دی سی سود مرکب سهام شرکت مک‌کسن در شرکت لبنیات پاک را ۲۹.۳ میلیون دلار ارزیابی و دولت ایران را موظف به پرداخت این مبلغ کرده است. مشخص نیست که آیا ایران حاضر به پرداخت این مبلغ خواهد شد یا نه.

ایران پیشتر گفته بود به دلیل این‌که تغییر و تحولات در شرکت لبنیاتی پاک تاثیر مستقیمی بر ایالات متحده نداشته است، ایران باید از این شکایت مصون بماند، اما دادگاه واشینگتن در سال ۱۹۹۶ این استدلال را رد کرد.

بر اساس اعلام وبسایت لبنیات پاستوریزه پاک، این شرکت با نزدیک به ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه مشغول به فعالیت است.

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با ۳۴.۴۳ درصد سهم، بزرگترین سهامدار این شرکت به شمار می‌رود و سهم سهامداران خارجی در این شرکت ۸.۴۱ درصد اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG