لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

اعزام هیات ایرانی به پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده


گروه جیش‌‌العدل ۱۹ بهمن‌ماه مسئولیت ربودن پنج تن از مرزبانان ایرانی را برعهده گرفت.
گروه جیش‌‌العدل ۱۹ بهمن‌ماه مسئولیت ربودن پنج تن از مرزبانان ایرانی را برعهده گرفت.
وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد که هیاتی ایرانی برای مذاکره در خصوص آزادی پنج مرزبان ربوده شده از سوی گروه جیش‌العدل به بلوچستان پاکستان اعزام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ علی عبداللهی معاون امنیتی-نظامی وزیر کشور روز جمعه٬ دوم اسفندماه گفت: «از روز ۳۰ بهمن هیاتی از استانداری سیستان و بلوچستان و با حضور نمایندگان دستگاه‌های دیگر به بلوچستان پاکستان رفته‌اند و در حال مذاکره برای آزادی پنج مرزبان ربوده شده هستند.»

وی از توضیح درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این هیات خودداری کرد و افزود که «به موقع» در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گروه سنی مذهب جیش‌‌العدل که سابقه درگیری با مرزبانان ایرانی را در کارنامه خود دارد٬ ۱۹ بهمن‌ماه با انتشار تصویری مسئولیت ربودن پنج تن از مرزبانان ایرانی را در منطقه «جکیگور» استان سیستان و بلوچوستان برعهده گرفت. افراد ربوده شده عبارتند از یک نظامی درجه‌دار و چهار سرباز.

جیش‌العدل می‌گوید این مرزبانان را در ازای آزادی ۵۰ تن از اعضای زندانی خود در ایران٬ ۲۰۰ تن از «جوانان و علمای اهل سنت» و ۵۰ تن از «زنان مسلمان و سنی اسیر در سوریه توسط سپاه پاسداران»٬ آزاد می‌کند.

تلویزیون «العربیه» اخیرا فیلمی از پنج مرزبان ربوده شده را منتشر کرد که در آن این مرزبانان خواستار پذیرش درخواست‌های ربایندگان از سوی جمهوری اسلامی شده‌اند.

استان سيستان و بلوچستان که با کشورهای پاکستان و افغاستان هم مرز است طی چند سال اخير شاهد مواردی چون بمب‌گذاری و حمله مسلحانه به نيروهای امنيتی و انتظامی بوده است.

از جمله جیش‌العدل سوم آبان‌ماه سال جاری مسئولیت کشتن ۱۴ مرزبان ایرانی و زخمی شدن پنج تن دیگر در سراوان را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این اقدام به تلافی اقدامات سپاه در سوریه و همچنین «جنایات» حکومت ایران علیه اهل سنت٬ انجام شده است. متعاقب این حمله بود که ۱۶ تن در زاهدان اعدام شدند.

۲۷ آذرماه سال جاری نیز سه تن از نیروهای سپاه پاسداران در سراوان در برخورد با تله انفجاری کشته شدند.
XS
SM
MD
LG