لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

«ایران در ازای پول مهاجران افغان را برای جنگ به سوریه می‌فرستد»


مراسم تشییع پیکر چهار مهاجر افغان کشته شده در سوریه- مشهد٬ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
مراسم تشییع پیکر چهار مهاجر افغان کشته شده در سوریه- مشهد٬ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
پس از آن‌که روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های افغان و غربی گزارش کرد که ایران «هزاران پناهنده افغان» را در برابر دریافت پول٬ برای مقابله با شورشیان عازم سوریه می‌کند٬ وزیر امور مهاجرین افغانستان اظهار کرد که در صورت صحت این خبر٬ افغانستان از ایران نزد سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی ۲۵ اردیبهشت‌ماه گزارش کرد که آیت‌الله محقق کابلی٬ از رهبران مذهبی افغان در قم٬ به همراه یکی از اعضای سپاه پاسداران٬ تایید کرده‌اند که ایران در ازای پرداخت ۵۰۰ دلار ماهیانه و اعطای اقامت ایران٬ هزاران مهاجر افغان را برای جنگ با مخالفان سنی بشار اسد٬ راهی سوریه می‌کند.

دفتر آیت‌الله محقق کابلی با تایید این خبر گفته است که سپاه پاسداران در کنار پرداخت پول ماهیانه و اجازه اقامت٬ به این پناهندگان پیشنهاد اعطای کارت خیریه و همچنین ثبت‌نام رسمی فرندانشان در مدرسه را می‌دهد و سپس این پناهندگان را آموزش داده و به سوریه اعزام می‌کند.

دفتر این رهبر مذهبی افغان می‌گوید بسیاری از مردان جوان افغان در چند وقت اخیر به آیت‌الله کابلی نامه نوشته و در خصوص حکم شرعی مبارزه در سوریه پرسیده‌اند که وی نیز پاسخ داده است که اگر این مبارزه به منظور دفاع از اماکن مقدس شیعیان در سوریه باشد٬ مباح است.

به گفته وال استریت جورنال از ماه نوامبر میلادی٬ حدود هفت ماه پیش٬ گزارش‌هایی در خصوص کشته شدن افغان‌هایی در جنگ داخلی سوریه منتشر شده است.

در همین خصوص خبرگزاری تسنیم٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ ۲۵ اردیبهشت‌ماه گزارش کرد که مراسم تشییع پیکر چهار پناهنده افغان کشته شده در سوریه٬ در مشهد و با حضور تعدادی از فرماندهان نظامی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی٬ برگزار شد.

به گفته وزارت امور مهاجرین افغانستان٬ حدود دو میلیون و ۴۰۰ مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که از این میان٬ کمتر از یک میلیون تن از آن‌ها دارای مدارک قانونی اقامت هستند.

افغانستان: در صورت صحت این خبر نزد سازمان ملل شکایت می‌کنیم

به دنبال انتشار این گزارش٬ سخنگوی «وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افعانستان» ۲۶ اردیبهشت‌ماه در گفت‌و گو با سرویس افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اظهار کرد این موضوع٬ در صورت صحت٬ به هیچ‌وجه برای حکومت افغانستان قابل پذیرش نیست.

اسلام‌الدین جرائت توضیح داده است: «ما نتوانستیم در این مورد به شواهدی دست پیدا کنیم که آیا جمهوری اسلامی ایران از افغان‌ها در جنگ سوریه استفاده کرده است یا خیر٬ اما این موضوع امکان‌پذیر است. شماری از اتباع ما به خاطر این که حداقل زنده بمانند٬ در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند٬ اما این به آن مفهوم نیست که با استفاده از ضعف افغان‌ها٬ آن‌ها را به جنگ بفرستند.»

وی افزود: «اگر چنین چیزی صورت گرفته باشد٬ ما شکایت خود را به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ابلاغ خواهیم کرد.»

ایران این اتهام را که تهران این مهاجران را به شرکت در جنگ داخلی سوریه ترغیب می‌کند٬ بی‌اساس خوانده است. به گزارش وال استریت جورنال حمید بابایی٬ سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده است که حضور ایران در سوریه تنها جنبه مشاوره برای مقابله با گروه‌های افراطی دارد.

علیرغم این تکذیب٬ برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان٬ ولسی جرگه٬ در گفت‌و‌گو با بخشی افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی٬ گفته‌اند که در خصوص اعزام افغان‌های مهاجر به سوریه از سوی ایران٬ شکایات متعددی دریافت کرده‌اند.

محمد نعیم حمید‌زی لالی٬ از اعضای این مجلس به رادیو اروپای آزاد گفته است: «افغان‌هایی که از ایران آمده و با ما دیدار کرده‌اند٬ می‌گویند که شماری از افغان‌های ساکن ایران به جنگ سوریه اعزام می‌شوند. از یک طرف خانواده‌های این افراد در ایران گرو هستند و از سوی دیگر برایشان پول پرداخته می‌شود. ایران با این کارش دو هدف را دنبال می‌کند؛ به دخالتش در امور سوریه ادامه می‌دهد و افغان‌ها را به نام تروریست معرفی کرده و آن‌ها را بدنام می‌کند.»

به گفته وال استریت جورنال تخمین زده می‌شود که در مجموع حدود ۱۳۰ هزار نیروی شیعه خارجی٬ اعم از نیروهای ایرانی٬ حزب‌الله٬ افغان و سایر نیروها در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد٬ با مخالفان سنی وی می‌جنگند.
XS
SM
MD
LG