لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

ایران: شش هزار مگاوات برق به هند و پاکستان صادر می‌کنیم


مجید نامجو، وزیر نیروی ایران، ۱۷ مهرماه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی انرژی و دیدارهای رسمی، در قالب سفری چهار روزه به هند سفر کرد
مجید نامجو، وزیر نیروی ایران، ۱۷ مهرماه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی انرژی و دیدارهای رسمی، در قالب سفری چهار روزه به هند سفر کرد
وزیر نیروی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه، ۲۰ مهرماه، با اشاره به گسترش سطح روابط ایران و هند در زمینه‌های آب، برق و انرژی، اعلام کرد که ایران در نظر دارد «شش هزار مگاوات» برق به کشورهای هند و پاکستان صادر کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، مجید نامجو که به منظور شرکت در کنفرانس بین‌الملی انرژی و دیدارهای رسمی، از ۱۷ مهرماه در هند به سر می‌برد، ۲۰ مهرماه، پس از دیدار با وزرای حوزه انرژی هند گفت که دو کشور به نقشه راهی دست‌ یافته‌اند و افزود که ایران سطح روابط خود را با هند در سه زمینه آب، برق و انرژی‌های تجدید‌پذیر گسترش خواهد داد.

آقای نامجو که پیشتر در گفت‌و‌گو با مهر از آمادگی ایرانی برای صادرات «دریایی» برق به هند خبر داده بود، افزود: «در دیدار با وزیر برق هند قرار شد تیم‌ها فنی دو طرف با برگزاری جلساتی برای صادرات شش هزار مگاوات برق برنامه ریزی کنند که از شش هزار مگاوات برق صادراتی، دو هزار مگاوات به پاکستان و بقیه به هند صادر خواهد شد.»

توافق ایران و هند برای همکاری در حوزه انرژی در حالی صورت گرفته است که از زمان اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، واشینگتن، دهلی نو را به منظور کاهش تجارت نفتی با ایران تحت فشار قرار داده است، با این‌حال به گفته آسوشیتدپرس، هند همچنان یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران به شمار می‌رود.

مجید نامجو ۲۰ مهرماه در خصوص روابط دو ایران و هند گفت: «هیچگونه کاهشی در سطح روابط دو کشور احساس نمی‌شود و هند بارها اعلام کرده است با حفظ موضع مستقل خود، با تحریم‌های ظالمانه علیه ایران مخالف است.»

علیرغم دوام روابط نفتی ایران و هند، به گزارش آسوشیتد پرس شاوی‌شانکار مِنون، مشاور نخست وزیر هند در حوزه امنیت ملی، ۱۹ مهرماه، تأکید کرد که دهلی نو نیز همچون ایالات متحده با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مخالف و خواهان حل مسئله هسته‌ای ایران است. وی با این‌حال خاطرنشان کرد که ممکن است دولت‌های هند و آمریکا رویکرد متفاوتی برای دستیابی به این هدف داشته باشند.

به گفته این خبرگزاری، هند حدود ۷۰ درصد از نیاز نفتی خود را وارد می‌کند که ۱۱ درصد از این مقدار را از ایران وارد می‌کند.

با این‌حال در چند وقت گذشته، تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، هند بر سر نحوه پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است و آسوشیتد‌ پرس تأکید می‌کند که در حالی حاضر دهلی‌نو در تلاش است تا آرام آرام از وابستگی خود به نفت ایران بکاهد.

اوایل مهرماه خبرگزاری رویترز گزارش کرد که واردات نفت هند از ایران در ماه اوت، مردادماه، برای سومین ماه پیاپی کاهش یافته و به روزانه ۹۲ هزار بشکه رسیده است.

به گفته این خبرگزاری هند واردات نفت خام سنگین و فوق سنگین از برزیل،‌ ونزوئلا و کلمبیا را جایگزین کاهش واردات نفت از ایران کرده است و بخشی از این کاهش واردات را نیز با نفت کشورهای عربی جبران می‌کند.
XS
SM
MD
LG