لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

پلیس ایران مانع برگزاری تجمع مقابل سفارت پاکستان شد


حضور معترضان در نزدیکی سفارت پاکستان- ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۳
حضور معترضان در نزدیکی سفارت پاکستان- ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۳
در حالی که در پی فراخوان در شبکه‌های اجتماعی قرار بود روز پنجشنبه در اعتراض به آزاد نشدن مرزبانان ایرانی ربوده شده توسط جیش‌العدل٬ تجمعی مقابل سفارت پاکستان در تهران برگزار شود٬ پلیس مانع از برگزاری این تجمع شده و حاضران را متفرق کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ «حدود ۱۳۰ تن» حوالی ساعت سه بعد از ظهر هفتم فروردین‌ماه در معابر اطراف سفارت پاکستان حضور پیدا کرده بودند که با حضور عوامل کلانتری و تذکر پلیس محل را ترک کردند.

خبرگزاری مهر می‌گوید به دلیل این‌که برای برگزاری این تجمع درخواست مجوز نشده بود٬ پلیس از برگزاری آن ممانعت به عمل آورد و از مردم خواست محل را ترک کنند.

برخی گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که عده‌ای از افراد حاضر نیز در جریان این تجمع موقتا بازداشت شده‌اند.

به دنبال اعلام خبر اعدام یکی از پنج مرزبان گروگان گرفته شده توسط جیش‌العدل٬ در کنار اعتراض‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی٬ برای تجمع مقابل سفارت پاکستان نیز فراخوان داده شد. ​
حضور معترضان در نزدیکی سفارت پاکستان- ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۳
حضور معترضان در نزدیکی سفارت پاکستان- ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۳
هنوز چهار مرزبان دیگر در اختیار گروه جیش‌العدل هستند و این گروه تهدید کرده است که اگر ایران در روزهای آینده درخواست این سازمان مبنی بر آزادی زندانیان اهل سنت را عملی نکند٬ یک مرزبان دیگر را به دار خواهد آویخت.

حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه بار دیگر بر تلاش ایران برای آزادی مرزبانانش تاکید کرد.

وی که پس از بازگشت از افغانستان در فرودگاه مهرآباد سخن می‌گفت٬ اظهار داشت: «گروهک‌های تروریستی و افراطی معضلات زیادی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده‌اند و برای ساماندهی به این کشور٬ نیاز به همکاری همه جانبه وجود دارد که در این اجلاس بر آن تاکید شد.»

وی افزود: «همچنین رییس جمهوری پاکستان تاکید کرد که کشورش تمام تلاش خود را برای رهایی مرزبانان ایرانی انجام خواهد داد. ضمن آن که پاکستان برای تقویت مرزها و مبارزه با تروریسم نیز برنامه‌هایی را دارد.»

حسن روحانی ششم فروردین‌ماه نیز در تماس تلفنی با نخست وزیر پاکستان خواهان اقدام فوری برای آزادی این افراد شده بود.

در همین روز محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ضمن درخواست برای به کارگیری اقدامات موثر برای آزادی این مرزبانان٬ گفت که محکوم کردن اعمال تروریستی به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.

گروه جيش العدل که ایران ماهیت آن را تروریستی می‌داند٬ ۱۷ بهمن ماه گذشته پنج مرزبان ايرانی را در منطقه جکيگور شهرستان سرباز در جنوب سيستان و بلوچستان ربودند.

جیش‌العدل پیشتر گفته بود این مرزبانان را در ازای آزادی ۵۰ تن از اعضای زندانی خود در ایران٬ ۲۰۰ تن از «جوانان و علمای اهل سنت» و ۵۰ تن از «زنان مسلمان و سنی اسیر در سوریه توسط سپاه پاسداران»٬ آزاد می‌کند.
XS
SM
MD
LG