لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

رویترز: تلاش ایران و روسیه برای تسهیل کمک‌رسانی به نیازمندان در سوریه


حدود ۲۵۰ هزار سوری تحت محاصره زندگی می‌کنند- حلب٬ ۲۴ آذرماه ۱۳۹۲
حدود ۲۵۰ هزار سوری تحت محاصره زندگی می‌کنند- حلب٬ ۲۴ آذرماه ۱۳۹۲
مسئولان بلند پایه اروپایی می‌گویند ایران و روسیه از نفوذ خود بر دمشق در جهت رساندن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در سوریه استفاده کرده‌اند.

این مسئولان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایران و روسیه از نفوذ خود بر دولت بشار اسد٬ رئیس جمهوری سوریه به منظور صدور ویزا برای کارکنان آژانس‌های کمک رسان سازمان ملل متحد و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در سوریه، استفاده کردند.

در عین حال این مقام‌ها تاکید کرده‌اند که هنوز کار زیادی در این زمینه باید انجام شود.

یک مسئول آمریکایی نیز گفته است که «همه طرف‌ها» در مذاکرات سازمان ملل برای رساندن مواد غذایی و کمک‌های پزشکی به مناطق خارج از دسترس آژانس‌های امداد رسان، شرکت می‌کنند.

این مقام آگاه افزوده است که پیشرفت محدودی در هفته‌های اخیر در این زمینه روی داده است.

والری آموس رئیس کمیساریای عالی امور انسانی سازمان ملل متحد، پنجشنبه گذشته در جلسه‌ای با حضور ۲۰ کشور در ژنو، خواستار افزایش فشار بر دولت و مخالفان در سوریه شد تا اجازه رسیدن کمک‌های غذایی و پزشکی بیشتری به ویژه به ساکنان مناطق تحت محاصره بدهند.

برخی مسئولان گفته‌اند که خانم آموس از عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس خواسته است تا از ارتباطات خود با شورشیان به منظور تسهیل کمک رسانی به نیازمندان، استفاده کنند.

نویل سورنسون مدیرکل دایره کمک‌های انسانی اتحادیه اروپا در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «اکنون مساله مهم فشار بر طرف‌های درگیر است تا راه برای امداد رسانی باز شود.»

تهران و مسکو برای مشارکت در گفت‌و‌گوهای صورت گرفته در زمینه رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان در سوریه، که برای دومین بار در طول یک ماه برگزار می‌شود، هیئت‌های نمایندگی فرستادند. اما دولت و مخالفان سوریه به این مذاکرات، دعوت نشدند.

سورنسون در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه و ایران، دو همپیمان حکومت سوریه در تلاش‌های صورت گرفته در رساندن کمک‌های بشردوستانه، گفت: «آن‌ها کمک می‌کنند، من بسیار به خاطر آنچه انجام دادند از ان‌ها سپاسگزارم. نه تنها ایران و روسیه، بلکه قطر و کویت هم کمک بسیاری کردند.»

یک مسئول اروپایی دیگر نیز گفت که ایران و روسیه «در تسهیل حرکت کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و همچنین صدور ویزا برای برخی از کارکنان آژانس‌های امداد رسان، کمک کردند و از آن‌ها می‌خواهیم در این زمینه، بیشتر یاری کنند چرا که مردم در حال مرگ هستند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد، دهم مهرماه گذشته بیانیه‌ای درباره اوضاع انسانی سوریه صادر کرد و در آن خواستار آن شد که مدارس و بیمارستان‌ها، خالی از تسلیحات باشند و فعالیت‌های امداد رسانی به نیازمندان، تسهیل شود.

نانسی لیندبورگ معاون مدیرکل آژانس آمریکایی توسعه گفته است که دمشق، تغییر اندکی در سیاست‌های خود داده، برای برخی کارکنان آژانس‌های امداد رسان، ویزا صادر کرده و برای ورود کمک‌ها از راه اردن، لبنان و عراق، چراغ سبز نشان داده است.

او در عین حال افزود که نظام سوریه «می‌تواند حصار مناطق تحت محاصره را برای رسیدن کمک‌های انسانی به سادگی باز کند».

حدود ۲۵۰ هزار سوری تحت محاصره زندگی می‌کنند. اکثر آن‌ها در مناطق محاصره شده توسط نیروهای دولتی سوریه هستند. در این میان حدود ۴۵ هزار نفر در دو شهری زندگی می‌کنند که شورشیان آن‌ها را محاصره کرده‌اند.

والری آموس روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که ۳. ۹ میلیون سوری نیازمند کمک‌های انسانی هستند و برای امداد رسانی به آن‌ها و دیگر آواراگان سوری در کشورهای مختلف، در سال آینده میلادی، دستکم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مورد نیاز است.
XS
SM
MD
LG