لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

سخنگوی سپاه: پهپاد دشمن فرضی شکار شده بود


نمونه‌ای از پهپاد «اسن ایگل»
نمونه‌ای از پهپاد «اسن ایگل»
یک روز پس از آن که خبرگزاری‌های ایران از قول فرماندهان سپاه پاسداران از شکار یک پهپاد نیروهای خارجی خبر دادند، سخنگوی سپاه اعلام کرد که پهپاد به زمین نشانده شده، «دشمن فرضی» بود.

یاسین حسنعلی، سخنگوی سپاه پاسداران روز یکشنبه، ششم اسفندماه در گفت‌و‌گو با آسوشیتد پرس گفت این پهپاد روز شنبه، پنجم اسفندماه به عنوان «دشمن فرضی» در رزمایش سپاه مورد استفاده قرار گرفته بود.

روز شنبه خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از شکار پهپاد نیروهای خارجی در جریان رزمایش «پیامبر اعظم ۸» خبر دادند. این رزمایش که پنجم اسفندماه در کرمان آغاز شده است، هفتم آبان‌ماه به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حمید سرخیلی، سخنگوی این رزمایش روز شنبه گفته بود: «در بحث جنگ الکترونیک و استفاده از تجهیزات نوین نیروی زمینی سپاه علیرغم شناسایی پروازهای فرضی دشمن، یک نمونه از پهپاد جاسوسی واقعی دشمن نیز که به مرزها نزدیک شده بود، توسط سیستم‌های الکترونیکی و راردای شناسایی شد.»

به گفته مهر، وی افزوده بود: «در صورت صلاحدید فرماندهان، فیلم رصد و شناسایی این پهپاد جاسوسی دشمن را به سمع و نظر مردم عزیزمان می‌رسانیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز روز شنبه گزارش کرده بود که آقای سرخیلی گفته است: «حین انجام رزمایش پیامبر اعظم هست و تست سیستم‌های جنگال (جنگ الکترونیک)، توانستیم تعدادی پهپاد غیرخودی و خارجی را شناسایی کنیم ... پس از شناسایی این پهپادها موفق شدیم یکی از آن‌ها را به زمین بنشانیم و در اختیار بگیریم. فیلم شکار این پهپاد را نیز داریم و اگر مسئولان بالادستی صلاح بدانند به موقع پخش می‌شود.»

به گزارش روز شنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرناٰ، نیز اقای سرخیلی گفته بود: «توانستیم یکی از پهپادهای دشمن را به زمین بنشانیم، قبلا نیز این اتفاق در کشور ما افتاده بود.»

حال سخنگوی سپاه پاسداران با رد این خبر گفته است که این پهپاد، «دشمن فرضی» بود که در رزمایش مورد استفاده قرار گرفته بود.

منابع نظامی ايران آذرماه سال ۱۳۹۰ اعلام کردند که توانسته‌اند يک هواپيمای بدون سرنشين تجسسی آمريکا را «با اندک خسارتی» در اختيار بگيرند.

پس از آن، اواسط آبان‌ماه ۱۳۹۱ وزارت دفاع آمریکا رسما اعلام کرد که دو جنگنده ایرانی در خلیج فارس به سوی یک پهپاد غیرمسلح شلیک کرده‌اند. جمهوری اسلامی در واکنش به این خبر اعلام کرد که این پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده بود.

آذرماه سال جاری نیز نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر داد که ایران تا کنون سه فروند پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» را شکار کرده است. فرماندهان دفاعی امریکا این اظهارات را رد کرده‌اند.

در عین حال دی‌ماه سال جاری ارتش ایران اظهار کرد که این نیرو در دو سال گذشته، «دو پهپاد آمریکایی را شکار کرده است».
XS
SM
MD
LG