لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

وحیدی: هواپیماهای پیشرفته‌تری از پهپاد فرستاده شده به اسرائیل داریم


احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران.
احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که هواپیماهای پیشرفته‌تری از پهپاد به پرواز در آمده بر فراز اسرائیل در اختیار داریم. پهپاد «ایوب» ۱۵ مهرماه پس از رخنه به حریم هوایی اسرائیل توسط جنگنده‌های این کشور منهدم شد.

احمد وحیدی، روز یکشنبه، هفتم مهرماه، گفت: پهپادی که اخیرا توسط حزب‌الله لبنان بر فراز آسمان اسرائیل به پرواز در‌آمده «آخرین فناوری و تکنولوژی ایران نبود».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشینی را «با تکنولوژی و فن‌آوری بسیار پیشرفته‌تر» از این پهپاد در اختیار دارد.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که اسرائیل «بر روی سیستم پدافند هوایی و گنبد آهنی‌اش بسیار تبلیغات کرده بود»، گفت: «اما این پهپاد آنان را رسوا کرد و آبروی شان را برد.»

پهپاد (پرنده هدایت پذیر از راه دور) ایوب، ۱۵ مهرماه پس از آن‌که از فراز دریای مدیترانه از جنوب اسرائیل، به آسمان این کشور رخنه کرد، توسط جنگنده‌های اسرائیلی سرنگون شد. به دنبال این واقعه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که قطعات این پهپاد ساخت ایران بوده و در لبنان مونتاژ شده است.

خبرگزاری فارس هفتم مهرماه گزارش داد که این پهپاد «ضمن پرواز بر فراز مهمترین پایگاه‌های نظامی و هسته‌ای اسرائیل، عملیات شناسایی خود را» انجام داده است.

جمهوری اسلامی پرواز این پهپاد بر فراز آسمان اسرائیل را نشانه قابلیت نظامی ایران و ضعف اسرائیل دانسته است.

در همین زمینه، محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، روز ۲۸ مهرماه گفت: «اسرائیل باید منتظر صدها پرنده دیگر در ۲۵ مدل مختلف، با سیستم‌های جدید پرواز باشد.»

اسرائیل رخنه پهپاد ایوب به آسمانش را «یک رویداد وخیم»‌خوانده و گفته است که در «آینده نزدیک» این اقدام را تلافی خواهد کرد.

تنش میان اسرائیل و ایران به ویژه پس از بالا گرفتن زمزمه‌های امکان حمله یک‌جانبه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در چندین ماه گذشته بالا گرفت.

اسرائیل که به همراه غرب معتقد است برنامه نظامی ایران داری ابعاد نظامی‌ است، می‌گوید باید برای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی خط قرمز تعیین کرد و بارها بر گزینه نظامی علیه ایران تأکید کرده است. این در حالی است که غرب همچنان بر رویکرد دیپلماتیک برای حل بحران هسته‌ای ایران پافشاری می‌کند.

جمهوری اسلامی دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق خود می‌داند و هشدار داده است که هرگونه تعرض به خاک ایران را با تمامی قوا تلافی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG