لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

تاکید مهمانپرست بر آمادگی ایران برای مذاکرات «سازنده» هسته‌ای


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید تماس‌های مختلفی میان طرفین مذاکره برای تعیین زمان و مکان مذاکرات صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید تماس‌های مختلفی میان طرفین مذاکره برای تعیین زمان و مکان مذاکرات صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر ضمن اعلام آمادگی ایران برای مذاکره «سازنده» هسته‌ای با گروه ۵+۱، می‌‌گوید که زمان و مکان این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه واحد مرکزی خبر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با تأکید بر مشخص نبودن زمان و مکان مذاکرات گفته است: «زمان و مکان مذاکرات با توافق دو طرف حاصل می‌شود که تماس‌های مختلفی میان معاونان آقای جلیلی و خانم اشتون برقرار شده است.»

وی افزود: «هرگاه توافق نهایی در خصوص زمان و مکان مذاکرات حاصل شود، به اطلاع خواهد رسید.»

جمهوری اسلامی و ۵+۱ در تلاش هستند برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر به توافق برسند. جمهوری اسلامی در چند وقت اخیر بر برگزاری این مذاکرات تأکید کرده و آمادگی خود را اعلام کرده است.

در همین زمینه سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، ۱۵ دی‌ماه از برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ در ماه ژانویه خبر داده و گفته بود: «ما موافقت کرده‌ایم که این مذاکرات در ژانویه انجام شود.»

با این‌ حال در همان روز مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، اظهار کرد که اتحادیه اروپا به ایران زمان و مکان دور بعدی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را پیشنهاد داده، اما تهران هنوز به آن پاسخ نداده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار پاسخ‌گویی ایران در این زمینه شده است. ایران ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برخی مراکز مورد نظر این آژانس نظیر سایت نظامی پارچین موافقت نمی‌کند.

رامین مهمانپرست ۲۱ دی‌ماه بر پیگیری «رویکردی منطقی» در مذاکرات تأکید کرد و گفت: «رویکرد منطقی هم حقوق ملت ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند و هم در صورتی که طرف مقابل ابهامات و نگرانی‌هایی دارد، راه حل رفع نگرانی‌ها را مشخص خواهد کرد.»

طبق گزارش‌های اخیر، تهران در قالب طرحی که بر پایه طرح «گام به گام» مذاکرات مسکو تهیه شده، ضمن تأکید بر حق غنی‌سازی خود، خواستار حذف تمامی تحریم‌ها علیه ایران شده است تا در ازای آن، تدریجا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.

۱+۵متشکل از ایالات متحده، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان در سال گذشته ميلادی سه دور از مذاکرات را با ديپلمات‌های ايرانی برگزار کردند، اما اين مذاکرات تاکنون به نتيجه‌ای نرسيده است.
XS
SM
MD
LG