لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

تمایل ایران به بازگشایی سفارت در لندن؛ بریتانیا: اجازه نمی‌دهیم


سفارت ایران در لندن- ۱۱ آذرماه ۱۳۹۰
سفارت ایران در لندن- ۱۱ آذرماه ۱۳۹۰
در حالی که بر پایه گزارش‌ها ایران به دنبال بازگشایی سفارتش در بریتانیا به منظور «ارائه خدمات کنسولی» است، لندن این خواسته را رد کرده و گفته است که امکان ندارد به دیپلمات‌های ایران اجازه بدهد در بریتانیا اقامت دائم داشته باشند.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران، به روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» گفته است که بریتانیا باید «به دلایل حقوق بشری» به دولت جمهوری اسلامی اجازه بدهد تا کارکنانی را به لندن بفرستد تا به امور کنسولی «۳۵۰ هزار» ایرانی ساکن بریتانیا خدمات ارائه بدهند.

آقای قشقاوی در این گفت‌وگو که ۲۰ شهریورماه منتشر شده، با تأکید بر این که «امور کنسولی ارتباطی به سیاست ندارد»، تأکید کرده است که ایران «لزوما» قصد ندارد دیپلمات‌هایی را به بریتانیا بفرستد و می‌تواند «دست‌کم دو کارمند رسمی» را به منظور رسیدگی به اسناد تجاری و خدمات شهروندی ایرانیان به بریتانیا اعزام کند.

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به این اظهارات گفته است که امکان ندارد به دیپلمات‌های ایران اجازه اقامت دائم در بریتانیا را بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه این کشور با اظهار این‌که ایران ایمنی دیپلمات‌های بریتانیا در ایران را تأمین نمی‌کند، اظهار کرده است: «ما با حضور دیپلمات‌های ایرانی در بریتانیا مخالفیم.»

حمله شماری از معترضان ایرانی به سفارت بریتانیا در هفتم آذرماه سال گذشته، خروج دیپلمات‌های بریتانیا از ایران و همچنین تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی در لندن را به همراه داشت.

به دنبال آن در تیرماه سال جاری دو کشور توافق کردند تا در زمان عدم فعالیت دو سفارتخانه ایران و لندن، عمان به عنوان حافظ منافع ایران در لندن و سوئد نیز به عنوان حافظ منافع بریتانیا در تهران عمل کنند.

در همین حال، به گزارش فایننشال تایمز، وزارت خارجه بریتانیا به شمار معدودی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی اجازه داده است تا برای کمک به سفارت عمان به منظور راه‌اندازی بخش کنسولی برای ایرانیان، موقتا و برای مدتی مشخص و محدود به بریتانیا بیایند.

حمله معترضان به سفارت بریتانیا پس از آن صورت گرفت که مجلس ایران، ششم آذرماه در اعتراض به تحریم‌ بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا طرح کاهش روابط تهران- لندن به سطح کاردار را تصویب کرد.

پس از این حمله وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران از اقدام اين افراد ابراز تأسف کرد، اما رئیس مجلس ایران در همان زمان ضمن حمایت تلویحی از این اقدام، آن را «نمادی از فضای افکار عمومی مردم ایران» دانست.

رهبر جمهوری اسلامی نیز مردادماه سال جاری، حدود ۹ ماه پس از تخریب سفارت بریتانیا، گفت: «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [بریتانیا]، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتارشان درست نبود.»
XS
SM
MD
LG