لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

نماينده مجلس ایران: در صورت شکست مذاکرات، اورانيوم ۶۰ درصدی تولید می کنیم


ایران در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح ۳.۵ و ۲۰ درصد دنبال می‌کند
ایران در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح ۳.۵ و ۲۰ درصد دنبال می‌کند
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد، ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد ادامه می‌دهد تا برای «زیر دریایی و کشتی‌های قاره‌پیما» سوخت تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۱ مهرماه، غنی سازی ۵۰ درصدی را برای «تامین سوخت زیردریایی و کشتی‌های قاره‌پیما» دانست، اما در ادامه افزود: «اکنون برای تامین سوخت کشتی‌ها به غنی‌سازی ۶۰ درصد نیاز است که اگر کشورهای غربی آن را به ما ندهند، جوانان مان تولید خواهند کرد.»

وی افزود: «در حال حاضر بحث غربی‌ها بر روی پنج و یا ۲۰ درصد غنی‌سازی ایران است که اگر این پرونده را تا یک سال آینده معطل نگه دارند، مطمئن باشند که شرایط علمی کشور پیشرفت خواهد کرد و ممکن است ما به غنی‌سازی ۵۰ درصد نیز برسیم.»

هم اکنون غنی سازی اورانیوم در ایران در سطح ۳.۵ درصد و ۲۰ درصد دنبال می‌شود و غرب و اسرائیل نگرانند که جمهوری اسلامی به دنبال غنی‌سازی بالاتر و دستیابی به سلاح اتمی باشد. دستیابی به بمب اتمی نیازمند اورانیوم با غنای ۹۰ درصد است.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این که برنامه اتمی ایران «۷۰ درصد از مراحل لازم برای ساخت بمب را طی کرده است»،‌ رسیدن این روند به ۹۰ درصد را خط قرمز ایران دانست.

اواخر شهریورماه نیز نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی که به نمایندگی ۵+۱ با ایران‌ گفت‌و‌گو می‌کند، خواستار تعطیلی سایت فردو شد. ایران گفته است که «غیر ممکن است» این خواسته را بپذیرد.

ایران می‌گوید اورانیوم ۳.۵ درصدی را در سایت‌های هسته‌ای خود مورد استفاده قرار می‌دهد و اورانیوم ۲۰ درصدی را برای مصارف پزشکی احتیاج دارد.

تأکید ایران بر «صلح‌آمیز» بودن و بعد پزشکی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در حالی مطرح می‌شود که اطلاع‌رسانی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و حمایت‌ها از این برنامه به طور عمده از سوی نهاد‌های نظامی و امنیتی مطرح می‌شود و به ندرت دیده شده است اظهار نظر در این خصوص در سطوح پزشکی صورت بگیرد.

در حال حاضر کشورهای غربی در تلاشند تا با اعمال فشار و تحریم، ایران را به پاسخگویی در خصوص برنامه‌ هسته‌ای‌اش وادارند.

ایران در مقابل می‌گوید تحریم‌ها مانع از پیگیری برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود و دستیابی به انرژی هسته‌ای را «حق» خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG