لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

ایران در فهرست «هفت مقصد برگزیده توریستی» در سال ۲۰۱۴


شاید چند ماه پیش تصور این که نام ایران به عنوان یکی از مقصدهای برگزیده توریستی مطرح شود٬ چندان آسان نبود. با این‌حال اکنون قضیه فرق کرده است. حال نه تنها در گزارش‌های مختلف از افزایش شمار متقاضیان خارجی سفر به ایران سخن به میان می‌‌آید٬ که پیشتازان صنعت توریسم می‌گویند ایران یکی از ۱۰ مقصد برگزیده جهان برای توریست‌ها در سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

روزنامه بریتانیایی فایننشیال تایمز در گزارشی که بر اساس اظهارات «پیشتازان صنعت توریسم» تهیه کرده٬ از هفت کشور برگزیده برای سفر توریستی در سال ۲۰۱۴ پرده‌برداری کرده است و این فهرست با نام ایران آغاز می‌شود.

در ادامه این فهرست نام کشورهایی چون ویتنام٬ مغولستان و زیمبابوه، ژاپن و سوئد به چشم می‌خورد.

در این گزارش آمده است در حالی که از ۳۵ سال پیش نام ایران از نقشه توریستی جهان حذف شد٬ حال به نظر می‌رسد که ایران نه تنها به این نقشه بازگشته که احتمال می‌رود در سال ۲۰۱۴ در صدر کشورهایی که باید به آن سفر کرد٬ قرار بگیرد.

به گفته آژانس مسافرتی «وایلد فرانتیرز» که مقرش در لندن و فیلادلفیای آمریکا است٬ همین حالا نیز شمار رزرو بلیت از این آژانس برای سفر به ایران «۳۰ درصد افزایش»‌ پیدا کرده است.

در همین زمینه روزنامه لوس آنجلس تایمز نیز در گزارشی آورده است که کاهش خصومت میان ایران و آمریکا منجر به ایجاد جهش کوچکی در سفر توریست‌های آمریکایی به ایران شده است.

به گفته این روزنامه سه آژانس مسافرتی در آمریکا می‌گویند که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش رزور بلیت برای سفر به ایران و همچنین افزایش پرس‌و‌جو در مورد شرایط سفر به ایران بوده‌اند.

اعضای سه آژانس مسافرتی «دیستنت هورایزنز٬ جیو اِکس و کاروان‌سرای تورز» می‌گویند مقام‌های دولتی ایران نیز از افزایش سفرهای توریستی به ایران استقبال کرده‌اند. به گفته این آژانس‌های مسافرتی این مقام‌ها در جریان سفر ماه سپتامبر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل٬ در دیدار با شماری از اعضای آژانس‌های مسافرتی این موضوع را مطرح کرده‌اند.

در همین زمینه مهرماه سال جاری محمدعلی نجفی٬ رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان از تمام آمریکایی‌ها دعوت به سفر به ایران کرد و گردشگری را ابزاری برتر در جهت تعامل اثرگذار و طولانی مدت بین دو کشور دانست.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز ‌آن زمان گزارش کرد که آقای نجفی گفته است: «ما در داخل ایران باید قدم اول را برداریم تا غربی‌ها را متقاعد کنیم که از سفر به ایران نهراسند.»

جَنِت مور٬ صاحب آژانس مسافرتی «دیستنت هورایزنز» که در لانگ‌بیچ آمریکا واقع است به لوس‌آنجلس تایمز گفته است که در سال ۲۰۱۳ سفر حدود ۵۰ تا ۶۰ تن به ایران را تدارک دیده است. او می‌گوید انتظار دارد که در سال ۲۰۱۴ این رقم به حداقل ۲۵۰ تن برسد. به گفته او تا کنون دانشگاه‌های «یوسی‌اِل‌اِی٬ بِرکلی و استنفورد» پروازهایی به ایران را رزرو کرده‌‌اند و انتظار می‌رود گروه‌های دانشگاهی دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند.

در همین زمینه پال تِنِنت٬ مدیر آژانس مسافرتی «جیو اِکس» سانفرانسیسکو نیز گفته است که در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۰ تا ۶۰ آمریکایی از طریق آژانس او به ایران سفر کرده‌اند. او ابراز امیدواری کرده است که در سال ۲۰۱۴ این رقم دو برابر شود.

ریتا زوایده صاحب آژانس مسافرتی «کاروان‌سرای تورز» که در سیاتل آمریکا قرار دارد نیز می‌گوید احتمالا شمار تورهایش به ایران را از دو گروه در سال ۲۰۱۳ به سه گروه در سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد داد و حدود ۱۰ سفر فردی نیز تدارک خواهد دید.

به گفته فایننشال تایمز جاذبه‌های توریستی ایران بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و نیست٬ «از پیست‌های اسکی‌اش گرفته تا سواحلش٬ معماری اسلامی خیره‌کننده٬ مراکز باستانی و غذای بی‌نظیر»٬ اما انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و به دنبال آن جنگ ایران و عراق موجب شد که موج سفرها به ایران کاهش پیدا کند.

با این‌حال اکنون برگزارکنندگان تورهای مسافرتی امیدوارند که به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و بهبود روابط با غرب٬ توریست‌ها باردیگر به ایران بازگردند.

ماریکه اشخایک٬ عضو پارلمان اروپا که اواخر آذرماه در قالب هیئتی پارلمانی به ایران سفر کرد٬ ۱۴ دی‌ماه با انتشار خبر فایننشال تایمز در صفحه توییترش نوشته است: «توریسم بهترین مداوا برای خودانزوایی ایران است و مردم ایران از من که به عنوان مهمان به آن کشور رفته بودم٬ با آغوشی باز استقبال کردند.»
XS
SM
MD
LG