لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

روسیه: ممکن است درباره پرونده هسته‌ای ایران تغییر موضع دهیم


سرگئی ریابکوف٬ معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف٬ معاون وزیر خارجه روسیه
معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که ممکن است مسکو در واکنش به اقدام‌های غرب در قبال بحران اوکراین٬ موضع خود را در مورد گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ایران تغییر دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس٬ سرگئی ریابکوف روز چهارشنبه٬ ۲۸ اسفندماه گفت که روسیه نمی‌خواست تا از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران به عنوان ابزاری برای تهدید استفاده کند٬ اما شاید در واکنش به اقدام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص اوکراین٬ دست به این کار بزند.

آقای ریابکوف که نماینده روسیه در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ۱+۵ با ایران است٬ گفت که اهمیت «اتحاد مجدد» با کریمه برای روسیه بسیار مهم‌تر از مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

این اظهارات تند پس از آن مطرح می‌شود که به دنبال اعلام استقلال کریمه از اوکراین و درخواست برای پیوستن به روسیه٬ آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که در اعتراض به «دخالت روسیه در شبه جزیره کریمه و حمایت از جدایی‌طلبان روس‌تبار»٬ تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. آمریکا همچنین اعلام کرده که آماده است تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کند.

معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: «ما دوست نداریم از این گفت‌و‌گوهای هسته‌ای به عنوان ابزاری برای تهدید استفاده کنیم… اما اگر ‌آن‌ها (کشورهای غربی) ما را مجبور کنند٬ ما در این حوزه نیز اقدام‌های تلافی‌جویانه در پیش خواهیم گرفت.»

وی با این حال توضیح نداد که روسیه در این خصوص چه اقداماتی را مد نظر دارد.

آقای ریابکوف افزود: «برای ما اهمیت تاریخی آنچه در هفته‌های گذشته در خصوص اعاده عدالت تاریخی و اتحاد مجدد روسیه با اوکراین صورت گرفت٬ با مسئله (هسته‌ای) ایران قابل قیاس نیست.»

در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران٬ روسیه تا کنون با سایر اعضای ۱+۵ همراهی کرده‌ است و آمریکا امیدوار است که این مذاکرات بدون تنش ادامه پیدا کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز ۲۴ اسفندماه ابراز امیدواری کرده بود که اختلاف روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین تاثیری بر مذاکرات ۱+۵ با ایران نداشته باشد.

عباس عراقچی٬ مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز ۲۳ اسفندماه گفته بود٬ نباید بحران اوکراین بر مذاکرات تاثیری بگذارد.

شش قدرت جهانی سوم آذرماه با ایران به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند و حال طرفین برای دستیابی به توافق نهایی مشغول مذاکره با یکدیگر هستند.
XS
SM
MD
LG