لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

مقام‌ آمریکایی در وین: این مذاکرات آغاز یک راه سخت و طولانی است


مذاکرات هسته‌ای قرار است در مقر سازمان ملل در وین برگزار شود.
مذاکرات هسته‌ای قرار است در مقر سازمان ملل در وین برگزار شود.
یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود پیش ازآغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای در وین گفته است که این مذاکرات آغاز یک راه «سخت، پیچیده و طولانی» خواهد بود.

به گزارش رادیو فردا در وین این مقام آمریکایی افزوده است: «وقتی که موضوعی این‌قدر حساس و ریسک‌های آن زیاد است و موضوع اصلی جزییات است، باید زمان لازم صرف شود تا جامعه بین المللی به نتیجه آن اعتماد کند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «ما می‌خواهیم تاکید کنیم که قدم اول تنها قدم و آخرین قدم نبوده است و ما باید بر مبنای آن قدم اول و توافق٬ پیشرفت‌های بعدی را بسازیم. در مسیر مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی مطمئنا فراز و فرودهایی وجود خواهد داشت.»

ایران سوم آذرماه با گروه ۱+۵ به توافقی اولیه بر سر برنامه اتمی خود دست یافت. این توافق که از آن با عنوان سند اقدام مشترک یاد می‌شود، از روز۳۰ دی‌ماه به اجرا در آمده است.

مقام ارشد آمریکایی‌ای که پیش از آغاز مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی با خبرنگاران سخن می‌گفت٬ دستیابی به این توافق را یک اتفاق «مثبت» خواند اما گفت در مذاکراتی که از روز سه شنبه در وین آغاز می شود، طرفین با «نگاه به پیش و درباره توافق جامع» مذاکره خواهند کرد.

این مقام آمریکایی افزود که تلاش مذاکره‌ کنندگان آمریکایی این است که مذاکره در شش ماه تعیین شده به نتیجه برسد٬ اما تاکید کرد که راه پیش رو راهی نیست که در «یک روز ، یک هفته یا یک ماه» نتیجه به دست آید.

مدت تعیین شده در برنامه اقدام مشترک برای اجرای تعهدات و همچنین گفت‌وگو برای دستیابی به یک راه حل نهایی شش ماه تعیین شده است. مقام ارشد آمریکایی اما بر یکی از جملات این سند توافق اشاره کرده و گفت: «تا زمانی که طرفین بر سر همه مسایل توافق نکنند گویا بر سر هیچ موضوعی توافق نکرده اند.»

از جمله مواردی که پیش بینی می‌شود در مذاکرات پیش رو در وین بر سر آن گفت‌وگو شود، بحث تاسیسات آب سنگین اراک و همچنین موضوع نصب سانتریفیوژهای تازه در تاسیسات اتمی ایران است.

حمید بعیدی نژاد از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پیش از آغاز مذاکرات به خبرگزاری ایرنا گفت: «استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و جدید یکی از مهم‌ترین مواردی است که در توافق جامع و دراز مدت باید بررسی و حل شود چرا که به طور قطع نمی‌پذیریم ایران امکان جایگزینی سانتریفیوژهای موجود خود با انواع پیشرفته و جدید را نداشته باشد.»

بنا بر سند توافق ژنو و در طول شش ماه، ایران می‌تواند تنها در صورت خراب شدن و برای تعمیرات، این سانتریفیوژها را با نسل مشابه خود جایگزین کند. مقام آمریکایی که دوشنبه شب درباره مذاکرات وین سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش رادیوفردا دراین‌باره گفت مطمئنا موضوع تعداد سانتریفیوژها از جمله موارد مهم مذاکرات خواهد بود.

پیشتر وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، در یکی از جلسات سنای آمریکا گفته بود که ایران باید از تعداد سانتریفیوژهای خود بکاهد.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در توافق ژنو موضوع تاسیسات آب سنگین اراک است. این تاسیسات که در صورت تکمیل می‌تواند پلوتونیوم تولید کند؛ بر مبنای توافق ژنو قرار است در طول شش ماه توسعه داده نشود. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در هفته‌های گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی گفته بود که ایران ممکن است با تغییراتی فنی در این تاسیسات بتواند اعتماد جامعه بین‌المللی را نسبت به ماهیت این تاسیسات جلب کند٬ گفته‌ای که حمید بعیدی نژاد نیز آن را تکرار کرده بود.

مقام ارشد آمریکا در واکنش به این اظهارات مقام‌های ایرانی از آن استقبال و آن را «مثبت» ارزیابی کرد.

روز دوشنبه و پیش از آغاز دور تازه مذاکرات در وین، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اینکه از گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران پیشتیبانی کرد٬ گفت که به دستیابی به نتیجه «خوشبین نیست».

مقام ارشد آمریکایی درباره این گفته‌های رهبر ایران بار دیگر بر موضوع رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد و گفت که باراک اوباما شانس موفقیت این گفت‌وگوها را «۵۰-۵۰» دانسته است و افزود که «اگر دستیابی به توافق ساده بود، بسیار پیش از این‌ها به دست می‌آمد».

پس از حصول توافق بین ایران و گروه پنج به علاوه یک، وبسایت المانیتور و خبرگزاری آسوشیتد پرس از برگزاری گفت‌وگوهای پشت پرده بین ایران و آمریکا بسیار پیشتر از آغاز دور تازه گفت‌وگوها خبر دادند.

مقام ارشد آمریکایی‌ای که پیش از آغاز مذاکرات وین با خبرنگاران سخن می‌گفت در این‌ باره گفت که آن سیاست مربوط به دور پیشین مذاکرات بوده و طرفین می‌خواهند در این دور از مذاکرات آشکارا به گفت‌و‌گو ادامه دهند و البته در این میان همانند گذشته، نمایندگان شش کشور در صورت نیاز٬ با ایران «دیدارهای دو جانبه» خواهند داشت. این مقام آمریکایی همچنین با اشاره به گفت‌و‌گوهای دوجانبه مقام‌های ایرانی و آمریکایی در طول ماه‌های گذشته گفت که این بسیار مهم است که طرفین این ارتباط را برای پیش بردن مذاکرات دارند.

بر مبنای سند اقدام مشترک آمده است که یک کمیسیون مسئول رسیدگی به روند اجرای توافق شش ماهه خواهد شد که اعضای آن متشکل از طرفین مذاکره کننده است. در هفته‌های گذشته تحلیل‌های متعددی درباره این کمیسیون، وظایف آن و احتمال تداخل فعالیت آن با فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده بود.

مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه دراین باره گفت: «این کمیسیون برای بررسی موضوع ماهیت نظامی تشکیل نشده است و این وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که دراین باره نظر دهد.»

او در ادامه افزود: «در سند برنامه اقدام مشترک آمده است که شش کشور به هر نحوی که بتوانند برای حل این مسئله کمک خواهند کرد اما ما نمی خواهیم کاری که متعلق به آژانس است را انجام دهیم. این کمیسیون برای زمانی که لازم باشد تشکیل شده است که سوالاتی درباره سند برنامه اقدام مشترک وجود داشته باشد. هنوز نیازی به این کمیسیون نبوده است. آژانس هم گزار‌ش‌های ماهیانه ای تهیه می کند که به زودی یک گزارش دیگر منتشر خواهد شد و این دو در کنار یکدیگر به پیش رفتن این روند کمک می‌کنند.»

در همین خصوص خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که در این گزارش تازه، آژانس از احتمال افزایش ذخیره اورانیوم کمتر غنی شده ایران خبر خواهد داد.
XS
SM
MD
LG