لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

رسانه عربی: ایران از جمع شرکای تجاری اصلی دبی حذف شد


بر اساس گزارش‌ها هند، چین، ترکیه، سوییس و آمریکا به ترتیب پنج شریک اصلی تجارت غیرنفتی «۹۹ میلیارد درهمی» دبی در ماه ژوئیه بوده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها هند، چین، ترکیه، سوییس و آمریکا به ترتیب پنج شریک اصلی تجارت غیرنفتی «۹۹ میلیارد درهمی» دبی در ماه ژوئیه بوده‌اند.
طبق آماری که یک شبکه خبری عربی منتشر کرده است، در ماه ژوئیه، جمهوری اسلامی ایران جایی در تجارت غیر‌نفتی «۹۹ میلیارد درهمی» دبی نداشته و نامش از میان شرکای اصلی تجاری دبی حذف شده است.

به گزارش ۱۲ آبان‌ماه شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» عربی، آمار ارائه شده از سوی روزنامه «فایننشال تایمز» حاکی است که دبی در ماه ژوئیه تجارت غیرنفتی‌ای با ایران نداشته است.

این شبکه تأکید می‌کند که تحریم‌های غرب علیه ایران، دلیل کاهش میزان مبادلات تجاری میان تهران و دبی بوده که در نهایت منجر به خارج شدن نام ایران از دایره شرکای اصلی تجاری دبی شده است.

طبق این آمار کشورهای هند، چین، ترکیه، سوئیس و آمریکا به ترتیب پنج شریک اصلی تجارت غیرنفتی «۹۹ میلیارد درهمی» دبی در ماه ژوئیه بوده‌اند.

نبود نام ایران در میان شرکای تجارت غیر نفتی دبی در حالی گزارش شده که اخیرا اظهاراتی مبنی بر قاچاق طلا از دبی به ایران مطرح شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز اوایل آبان‌ماه از انتقال ده‌ها تن طلای ترکیه به طور مستقیم یا از طریق دبی به ایران خبر داد. آمار رسمی تجاری ترکيه تخمين می‌زند که در ماه اوت، نزديک به ۲ ميليارد دلار شمش طلا از طرف خريداران ايرانی به دبی حمل شده است.

شماری از تجار، زرگرها و تحليل‌گران دبی به اين خبرگزاری گفته‌اند که در ماه اوت، به رغم اوج گرفتن واردات طلا به امارات، هيچ نشانه‌ای از تزريق طلا به بازار دبی نديده‌اند و به گمان آنها ده‌ها تن طلای وارداتی از ترکيه به طور مستقیم از دبی به ايران حمل شده است.

در این میان «سی‌ان‌بی‌سی» نیز ۱۲ آبان‌ماه به نقل از فروشندگان طلا و جواهر در دبی از حجم بالای تقاضا برای شمش طلا و سکه از سوی خریداران ایرانی ساکن امارات و ایران خبر داده‌ بود. این فروشندگان با این‌ حال معتقدند که دلیل این سطح از تقاضا، سقوط ارزش ریال است.

یک فروشنده طلا که نخواست نامش فاش شود به این شبکه خبری گفته است که احتمال قاچاق طلا به ایران وجود دارد. وی تأکید کرده است: «طلا کالایی است که به راحتی قابل حمل است. می‌توانید آن را در جیب‌تان بگذارید و طلا را به راحتی به صورت قاچاق می‌توان جابه‌جا کرد.»

به گفته رویترز مشخص نيست طلا از دبی چگونه به ايران بارگيری می‌شود، اما ميان ايران و امارات تجارت دوجانبه قابل توجهی انجام می‌گيرد که بيشتر اين مبادلات توسط لنج‌ها و کشتی‌هايی که از خليج فارس عبور می‌کنند انجام می‌گيرد، مسيری که از مرز دبی تا ايران تنها ۱۵۰ کيلومتر طول دارد.

امارات متحده عربی یکی از پنج کشور بزرگ در تجارت شمش طلا به شمار می‌رود. طبق آمار وزارت بازرگانی این کشور، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ تجارت شمش طلا در امارات ۹ برابر شده و به «بیش از ۱۰۶ میلیارد دلار» (۵۲.۴ میلیارد دلار صادرات و ۵۲.۶ میلیارد دلار واردات) رسیده است.
XS
SM
MD
LG