لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

کشتی ایران؛ فدراسیونی که نه سردار سپاه دارد و نه روحانی


رسول خادم توسط اعضای شورای فنی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده است.
رسول خادم توسط اعضای شورای فنی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده است.
رسول خادم٬ رییس فدراسیون کشتی ایران با حفظ سمت، مسئولیت سرمربی‌گری تیم ملی کشتی آزاد را هم برعهده گرفت. با تکمیل کادر مدیریتی و فنی در این رشته ورزشی، حالا کشتی از معدود رشته‌هایی است که تمام افراد شاغل در فدراسیونش متخصصین همین رشته هستند.

فدراسیون کشتی بر خلاف اغلب باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها، در ساختار اجرایی خود نه سردار سپاه دارد و نه روحانی. موضوعی که به زعم کارشناسان، از شاخص‌ترین دلایل موفقیت‌های اخیر کشتی ایران در رویدادهای بین‌المللی محسوب می‌شود.

این فدراسیون بدون حضور افراد نظامی و غیر ورزشی، موفق شد جام قهرمانی جهان را پس از ۴۸ سال در خارج از ایران نصیب خود کند. در این رشته ورزشی، اغلب ستارگان دو دهه پیشین گردهم آمده و کمتر پیشکسوت سرشناسی مانده که بیرون گود مانده باشد، مگر به خاطر مشغله شخصی یا فعالیت در عرصه‌های غیر ورزشی، مانند علیرضا دبیر و عباس جدیدی که هر دو عضو شورای شهر تهران هستند.

منصور برزگر پس از انتخاب خادم به عنوان سرمربی تیم ملی گفته ملی‌پوشان به خادم عادت کرده و به او اعتقاد دارند. اگر کس دیگری در این شرایط سرمربی تیم ملی می‌شد تیم را متلاشی می‌کرد٬ اما ملی‌پوشان از خادم حرف شنوی دارند.

رسول خادم توسط اعضای شورای فنی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده است.

همچنین با پیشنهاد علیرضا رضایی مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد، محمد طلایی سرمربی تیم ملی جوانان و مراد محمدی سرمربی تیم ملی نوجوانان شدند.

با انتصاب سرمربیان، دیگر در هیچ‌کدام از رده‌ها سمتی به عنوان مربی ارشد وجود ندارد. منصور برزگر، ابراهیم جوادی، علی بیات، جواد رفوگر، عسگری محمدیان و علیرضا رضایی اعضای این شورا در نشست فنی بودند.

علیرضا حیدری قهرمان سال ۱۹۹۸ جهان هم به عنوان نایب رییس معرفی شده و جای علیرضا رضایی را که از این سمت استعفا کرده بود٬ گرفته است. رضایی گفت ترجیح می‌دهد صرفاً در پست مدیریت تیم‌های ملی فعالیت کند تا بتواند تمرکز بیشتری بر مسئولیت مهم خود داشته باشد.

خادم هم در نامه‌ای به رضایی ضمن تجلیل از دوران مسئولیت نایب٬ قهرمان المپیک آتن در سمت نایب رییسی نوشته است: «بی شک حضور جنابعالی به عنوان مدیر تیم‌های کشتی آزاد با تجارب ارزنده و گران‌بهای حاصل از دوران قهرمانی و مربی‌گری، می‌تواند حوزه فنی کشتی آزاد را در شرایط مناسب‌تری قرار دهد. ضمناً با حفظ سمت، همچنان سخنگوی فدراسیون خواهید بود.»

حمید بنی تمیم٬ قهرمان پیشین کشتی فرنگی در ۵۵ کیلوگرم و معاون سابق اداره ورزش و جوانان استان خوزستان نیز دبیر فدراسیون کشتی است. امیررضا خادم برادر رسول خادم که به تازگی معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش شده، کارشناس خبره پیشنهادی فدراسیون کشتی به وزارت ورزش است.

حیدری که سابقه سرمربی‌گری تیم ملی در مسابقات جهانی ۲۰۰۷ باکو را هم دارد، به عنوان نایب رییس فدراسیون کشتی گفته امیدوار است با راهکارهایی که در ذهنش دارد بتواند به رفع مشکلات مالی که مهم‌ترین مسئله کنونی این فدراسیون است٬ کمک کند.

علیرضا حیدری درباره تصمیم خادم برای معرفی او به وزارت ورزش به عنوان نایب رییس فدراسیون کشتی گفته است: «مدتی از کشتی دور بودم زیرا احساس می‌کردم حضورم در فضای موجود خیلی خوب نیست. الان مشکلات از قبل بیشتر است و بهم ریختگی‌هایی از گذشته وجود دارد. با این وجود آمده‌ام تا به کشتی کمک کنم.»

آیا حیدری حاضر به همکاری کامل با خادم هست؟ او می‌گوید: «وجود خادم خیلی خوب بوده و ما نیز بدون هیچ چشم‌داشتی به او کمک خواهیم کرد. شرح وظایف من این است که کارهای اجرایی را انجام دهم و در امور فنی ورود نخواهم کرد. مهم‌ترین مسئله فدراسیون کشتی بحث مالی است و با توجه به راهکارهایی که در ذهن دارم امیدوارم بتوانم کمک کنم. البته وزارت ورزش نیز باید یاری کند، چرا که فدراسیون در شرایط سختی قرار دارد.»

دارنده شش مدال جهان و المپیک ادامه داد: «امروز دستمان را دراز کرده‌ایم تا هر فردی که این امکان را دارد به سمت ما بیاید. همه باید کمک کنند تا شرایط بد گذشته رفع شود و اوضاع برای یک حرکت خوب فراهم شود. باید بخش فنی و بین‌المللی خود را هم فعال کنیم.»

محمد طلایی قهرمان سابق جهان هم پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان گفت از او خواسته شده که برای تغییرات اساسی در کشتی جوانان و حرکت رو به جلو در کشتی پایه، این مسئولیت را بر عهده بگیرد.
XS
SM
MD
LG