لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

درخواست ظریف برای همکاری هسته‌ای ایران و ژاپن


محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن
محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن
وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه٬ ۱۴ اسفندماه٬ در سفر به ژاپن ضمن درخواست از این کشور برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران٬ با اشاره به مذاکرات اتمی با ۱+۵ تاکید کرد که رسیدن به راه حل نهایی دشوار نیست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ محمد جواد ظریف در دیدار با اعضای گروه دوستی و همکاری پارلمان ژاپن و ایران٬ همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای را یکی از زمینه‌های همکاری دو کشور دانست و گفت: «بر اساس توافق ژنو این همکاری‌ها امکان‌پذیر خواهد بود و حوزه‌های ایمنی هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای می‌تواند در برنامه همکاری‌های دو کشور باشد.»

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در توکیو همچنین با شینزو آبه٬ نخست وزیر ژاپن دیدار کرد که در این ملاقات نخست وزیر ژاپن با اشاره به سابقه کشورش در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای٬ از آمادگی توکیو برای انتقال تجربه و همکاری هسته‌ای به ایران خبر داد.

در این دیدار دو روزه وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی معتقد است که اگر در مذاکرات اراده جدی و حسن نیت وجود داشته باشد٬ می‌توان به راه حل رسید.

وی توضیح داد: «از آنجا که ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و استفاده غیرصلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای ما نیست٬ معتقدیم رسیدن به راه حل نهایی دشوار نخواهد بود.»

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر مذاکرات برای رسیدن به راه حلی نهایی و پایدار برای مسئله هسته‌ای ایران در جریان است.

در ملاقات‌های دو روز گذشته میان آقای ظریف و مقام‌های مختلف ژاپنی٬ توکیو تمایلش برای همکاری اقتصادی و ورود مجدد به بازار ایران را ابراز کرد و طرفین بر تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها تاکید کردند.

محمد جواد ظریف پس از این سفر دو روزه٬ روز چهارشنبه عازم اندونزی شد.
XS
SM
MD
LG