لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

فرود اضطراری هواپیمای ایران‌ایر در فرودگاه پکن به دلیل نقص فنی


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
گزارش‌ها حاکی است که جمعه٬ ۱۷ آبان ماه٬ به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه پکن چین شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ این هواپیمای بویینگ ۷۴۷ ایران‌ایر٬ دقایق پایانی روز پنجشنبه٬ ۱۶ آبان‌ماه از باند فرودگاه پکن برخاسته است که لحظاتی پس از آن خلبان متوجه افزایش دمای درونی یکی از موتورها شده است. به دنبال این نقص٬ خلبان پرواز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور معیوب٬ تصمیم‌ می‌گیرد آن را خاموش و با سه موتور به فرودگاه پکن بازگردد.

پس از فرود٬ در بررسی‌ها مشخص شده است که این هواپیما نیاز به تعویض قطعه دارد.

مسافران در حال خروج از هواپیمای دچار نقص فنیشده/ عکس ارسالی یکی از مسافران
مسافران در حال خروج از هواپیمای دچار نقص فنیشده/ عکس ارسالی یکی از مسافران
ایسنا می‌افزاید شرکت هواپیمایی هما در خصوص نقص فنی این هواپیما که عازم تهران بود٬ آورده است که هواپیمای مذکور پس از تعویض قطعه توسط تیم فنی «هما»٬ قرار است روز شنبه٬ از پکن به مقصد تهران پرواز کند.

با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا روز جمعه گزارش کرد که یک فروند هواپیمای ۷۴۷ به همراه تیم فنی و قطعه مورد نیاز اعزام می‌شود که این هواپیمای اعزامی به همراه مسافران پکن-‌تهران ظهر شنبه٬ ۱۸ آبان‌ماه٬ در فرودگاه امام به زمین می‌نشیند.

ایرنا می‌گوید تعدادی از مسافران در خصوص فرود اضطراری روز جمعه به این خبرگزاری گفته‌اند که هواپیما با تاخیر از فرودگاه پکن برخاسته و حدود ۱۰ دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه٬ به گفته این مسافران٬ یکی از موتورهای هواپیما آتش گرفت است.

با این‌حال رئیس دفتر هواپیمایی ایران‌ایر در پکن در گفت‌و‌گو با ایران آتش گرفتن موتور هواپیما را تکذیب کرده و گفته است که یکی از موتورها نشت بنزین داشته و زمانی که بنزین روی لاستیک‌های داغ هواپیما ریخته٬ دود از آن برخاسته است.

به گفته ایرنا این هواپیما ۱۵ آبان‌ماه نیز با بیش از پنج ساعت تاخیر فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی را به قصد پکن ترک کرده بود.

فرود اضطراری روز جمعه هواپیمای ایران‌ایر به دلیل نقص فنی در حالی رخ داده است که سیروس باهری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور شهریورماه سال جاری، از زمین‌گیر بودن «بیش از ۶۰ درصد» هواپیماهای ایران خبر داد. وی آن زمان توضیح داد گفت: «بیش از ۶۰ درصد از ۲۲۰ فروند هواپیماهای موجود در کشور که عمرشان به طور میانگین ۲۲ سال است به دلیل فنی و لجستیکی زمین‌گیر هستند.»

شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز تیرماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که تحت تاثیر تحریم‌ها، علاوه بر مشکل تامین سوخت هواپیما، شرکت‌های خارجی نیز از تعمیر هواپیماهای ایرانی منع شده‌اند و همچنین ایران، بخشی از قطعات هواپیما را «۳۰ درصد» گرانتر از قیمت واقعی تهیه می‌کند.
XS
SM
MD
LG