لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

جامعه جهانی بهایی: قاتلان بهایی ایرانی فورا محاکمه شوند


طبق گزارش‌های رسیده عطاءالله رضوانی دوم شهریور از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.
طبق گزارش‌های رسیده عطاءالله رضوانی دوم شهریور از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.
به دنبال انتشار خبر قتل یک شهروند بهایی در بندرعباس، جامعه جهانی بهاییان این اقدام را ناشی از نفرت و به احتمال بسیار زیاد «با انگیزه تعصب دینی» دانسته و خواستار بررسی فوری این واقعه و محاکمه قاتلان این فرد شده است.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه بهایی در سازمان ملل متحد، ۷ شهریورماه در بیانیه‌ای آورد: «تقریبا شکی نیست که قتل آقای عطاءالله رضوانی با انگیزه تعصب دینی انجام شده است. بنابراین لازم است که حکومت در بالاترین رده‌های خود به موجب وظیفه بین‌المللی‌اش، بدون تأخیر به این مسئله رسیدگی کند.»

خانم دوگال در ادامه تأکید کرده است که دولت حسن روحانی اکنون یا می‌تواند با ادامه روش پیشینیان خود به جهان نشان دهد «که هیچ چیز تغییر نکرده است»، یا با پیگیری این واقعه، تعهدش به «برپا داشتن عدالت و تأمین حقوق بشر برای همه ایرانیان» را به نمایش بگذارد.

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که آقای رضوانی دوم شهریورماه از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جسد او سوم شهریورماه پیدا شده است.

به گفته جامعه جهانی بهایی، به نظر می‌رسد که مهاجمان آقای رضوانی را مجبور کرده‌اند تا محل خلوتی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن در حومه بندرعباس رانندگی کند.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید که قتل این شهروند بهایی در حالی صورت گرفته است که وی پیش از آن از سوی «عاملان وزارت اطلاعات» تحت فشار بوده، «به تحریک آنها» از کار در سازمان تصفیه آب برکنار شده بود و «افراد ناشناسی هم تماس‌های تلفنی تهدیدآمیز» با او گرفته بودند، اقداماتی که به گفته این نهاد ظاهرا با هدف مجبور کردن او و خانواده‌اش به ترک شهر صورت گرفته بود.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند و این در شرایطی است که ايران بهاييت را به عنوان دين به رسميت نمی‌شناسد و بهاییان در جمهوری اسلامی ایران از حق تحصیل در مقاطع بالا و استخدام در دستگاه‌های دولتی محرومند.

جامعه بهايی می‌گويد که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌، هزاران نفر از بهاييان دستگير شده و مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.

همچنین به گفته این جامعه، از سال ۱۳۸۳، برابر با ۲۰۰۵ میلادی، حداقل ۹ بهایی در ایران به قتل رسیده یا در شرایط مشکوک درگذشته‌اند و ۵۲ نفر دیگر نیز از سوی عاملان حکومت و مأموران لباس‌شخصی یا مهاجمان ناشناس، مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفته‌اند که به گفته جامعه جهانی بهایی تمامی این رویدادها بدون پیگیری مانده است.
XS
SM
MD
LG