لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

سال ۲۰۱۳ «خشونت‌بارترین سال عراق» در پنج سال گذشته بود


بمب‌گذاری در بغداد- ماه مه ۲۰۱۳
بمب‌گذاری در بغداد- ماه مه ۲۰۱۳
سازمان ملل متحد روز چهارشنبه٬ ۱۱ دی‌ماه با انتشار گزارشی اعلام کرد که عراق در سال ۲۰۱۳ شدیدترین خشونت‌های پنج‌سال گذشته را تجربه کرده است و در این سال نزدیک به هشت هزار و ۹۰۰ عراقی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ هیئت اعزامی سازمان ملل به بغداد روز چهارشنبه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ هفت هزار و ۸۱۸ شهروند عراقی کشته شده‌اند که با شمارش نیروهای امنیتی عراقی کشته شده در این سال٬ این رقم به هشت هزار و ۸۶۸ تن افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این هیئت اعزامی تنها ۷۵۹ عراقی در ماه دسامبر٬ آخرین ماه میلادی کشته شده‌اند.

سال ۲۰۰۸ شمار شهروندان کشته شده در عراق شش هزار و ۷۸۷ تن گزارش شده بود که این بدان معنا است که بر اساس آمار سازمان ملل٬ شمار شهروندان عراقی کشته شده در سال جاری میلادی هزار و ۳۱ تن افزایش داشته است.

رقم سازمان ملل در حالی اعلام شده است که سازمان غیرانتفاقی «ایراک بادی کانت» که مقرش در بریتانیا است روز چهارشنبه شمار شهروندان کشته شده عراقی در سال ۲۰۱۳ را ۹ هزار ۴۷۵ تن گزارش کرده و می‌گوید سال ۲۰۰۸ نیز شهروندان کشته شدن ۱۰ هزار و ۱۳۰ تن بوده‌اند.

در عین حال دولت عراق می‌گوید در سال ۲۰۱۳ هفت هزار و ۱۵۴ شهروند٬ نیروی امنیتی و شبه‌نظامی در عراق کشته شده‌اند و این در حالی است که در سال ۲۰۰۸ میلادی هشت‌ هزار و ۹۹۵ تن در عراق کشته شده‌ بودند.

به گفته خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان٬ نارضایتی اقلیت سنی در عراق به همراه جنگ داخلی در سوریه از جمله عوامل افزایش کشتارها در عراق بوده است. در عین حال به گفته این خبرگزاری در سال ۲۰۱۳ شبه‌نظامیان به کرات اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند.

نیکولای ملادنوف٬ فرستاده سازمان ملل به بغداد روز چهارشنبه نسبت به شمار بالای کشته شدگان در عراق ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد که مقام‌های عراق باید ضمن شناخت ریشه این خشونت ها٬ در مسیر محدود کردن ان گام بردارند.
XS
SM
MD
LG