لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

طارق الهاشمی معاون سابق رییس جمهوری عراق به اعدام محکوم شد


طارق الهاشمی، معاون پیشین رییس جمهوری عراق
طارق الهاشمی، معاون پیشین رییس جمهوری عراق
طارق الهاشمی، معاون پیشین رییس جمهوری عراق و داماد وی، احمد قحطان، روز یکشنبه، ۱۹ شهریورماه در محاکمه‌ای غیابی که در عراق برگزار شد، به اتهام دست داشتن در دو فقره قتل به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، قاضی پرونده، آقای هاشمی و داماد وی، احمد قحطان را که به عنوان منشی طارق الهاشمی فعالیت می‌کرد، در قتل یک وکیل دادگستری و یک مقام امنیتی مجرم شناخته و آن‌ها را به اعدام از طریق دار محکوم کرد.

در این دادگاه طارق الهاشمی و احمد قحطان به دلیل نبود شواهد کافی از اتهام سوم مبنی بر دست داشتن در قتل یک مقام امنیتی دیگر، تبرئه شدند.

این محاکمه غیابی در حالی برگزار شد که به دنبال مطرح شدن اتهامات علیه طارق الهاشمی، وی از اواخر سال ۲۰۱۱ ابتدا در منطقه کردستان عراق پنهان و پس از آن از عراق خارج شد.

طارق‌الهاشمی، بلند‌پایه‌ترین مقام سنی مذهب در دولت شیعی عراق و رهبر حزب العراقیه، دسامبر سال ۲۰۱۱ به راه‌اندازی جوخه‌های ترور متهم شد. دولت عراق آقای هاشمی را متهم کرده است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ در «۱۵۰ بمب‌گذاری، ترور و حملات دیگر» دست داشته است؛ عملیاتی که گفته می‌شود از سوی محافظان و دیگر کارمندان آقای هاشمی عملیاتی می‌شد.

آسوشیتد پرس گزارش داده است که دادگاه طارق الهاشمی از بهار سال جاری در ۱۰ نوبت برگزار شده و در جلسات مختلف آن، محافظان پیشین وی گفته اند که به آن‌ها فرمان داده می‌شد تا این حملات را صورت دهند و مبالغی نیز برای این اقدامات به آن‌ها پرداخت می‌شد.

آقای هاشمی که از سال ۲۰۰۶ به سمت معاونت ریاست جمهوری منصوب شد، تمامی اتهام‌های مطرح شده علیه خود را رد کرده و آن‌ را اقدامات سیاسی رقبایش خوانده است. وی می‌گوید محافظانش احتمالا برای شهادت دادن علیه او تحت فشار و شکنجه قرار گرفته‌اند.

آسوشیتد پرس و رویترز گزارش کرده‌اند که طارق الهاشمی در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد اما آسوشیتد پرس گزارش داده که یک ماه پیش طارق الهاشمی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت شخصی خود منتشر کرد، اعلام کرد که در دوحه قطر به سر می‌برد.

به دنبال صدور حکم اعدام برای طارق‌الهاشمی در روز یکشنبه، سخنگوی وی بدون این‌که اظهار نظری در این خصوص کند، اعلام کرد که آقای هاشمی بعد از ظهر یکشنبه در این خصوص بیانیه‌ای صادر می کند.

کشته شدن ده‌ها تن در عراق به دنبال یک رشته انفجار

دادگاه روز یکشنبه در حالی برگزار شد که در همین روز وقوع یک رشته انفجار در عراق، ده‌ها کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان یک رشته عملیات انفجاری، که یک مورد از آن در نزدیکی کنسولگری فرانسه در ناصریه صورت گرفت، «دستکم ۵۸ تن» کشته شده‌اند.

به گفته مقام‌های عراقی، شدیدترین این حملات در شهر عماره، در شرق عراق صورت گرفته است که در آن به دنبال انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده، «دستکم ۱۶ تن» کشته شده‌اند.

پلیس عراق می‌گوید در شهر «دُجَیل» در شمال بغداد نیز افرادی مسلح به همراه یک بمب‌گذار انتحاری به یک پایگاه نظامی حمله کرده و «۱۱ تن را کشته و هفت تن دیگر را مجروح» کرده‌اند.

در ناصریه، واقع در جنوب عراق نیز انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی کنسولگری فرانسه، موجب کشته شدن یک پلیس محافظ شده است و دو تن دیگر نیز در انفجاری جداگانه در این شهر کشته شده‌اند.

روز یکشنبه همچنین انفجارهایی در کرکوک، بعقوبه، بصره، سامرا و توزخورماتو رخ داده است.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده نگرفته است.
XS
SM
MD
LG