لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

بغداد حضور جنگجویان شیعه عراقی در سوریه را تأیید کرد


وزیر خارجه عراق که خود سنی‌مذهب است می‌گوید حضور جنگجویان شیعه عراقی در سوریه، «به تصمیم دولت عراق نبوده است».
وزیر خارجه عراق که خود سنی‌مذهب است می‌گوید حضور جنگجویان شیعه عراقی در سوریه، «به تصمیم دولت عراق نبوده است».
وزیر خارجه عراق اگرچه حضور نیروهای شیعه عراقی حامی بشار اسد در سوریه را تأیید کرده است، می‌گوید دولت عراق در این زمینه نقشی ندارد و این افراد فارغ از تصمیم و سیاست‌های بغداد به سوریه رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هشیار زیباری روز جمعه، هفتم تیرماه،‌ در گفت‌وگو با روزنامه عربی‌زبان «الحیات» گفت: «انکار نمی‌کنم که جنگجویان شیعه عراقی در نبرد سوریه مشارکت دارند، همان طور که جنگجویان سنی خلیج فارس نیز در سوریه حضور دارند.»

وی که خود سنی‌مذهب است، در ادامه افزود که حضور جنگجویان شیعه عراقی در سوریه، «به تصمیم دولت عراق نبوده است».

شماری از گروه‌های شیعه در جریان جنگ داخلی سوریه، جانب حکومت شیعه بشار اسد را گرفته و نیروهای خود را برای مقابله با شورشیانی که اکثرا سنی هستند، به این کشور فرستاده‌اند.

در این میان حزب‌الله لبنان از جمله گروه‌هایی است که به طور علنی به حضور در سوریه اذعان دارد.

در کنار سوریه، در دو سال گذشته، ایران نیز بارها متهم شده است که نیروهای خود را برای مقابله به شورشیان به کمک بشار اسد فرستاده است، اگرچه ایران اتهام حضور نظامی در سوریه را همواره رد کرده است.

از دیگر سو، سنی‌مذهبان جهان حضور شبه‌نظامیان شیعه غیر سوری در سوریه را محکوم کرده و در این میان، یوسف قرضاوی، شیخ سرشناس سنی و مصری‌الاصل، با انتقاد از حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه، علیه حکومت بشار اسد و حزب‌الله اعلام جهاد کرده است.

جنگ داخلی سوریه ۲۷ ماه است که ادامه دارد و نیروهای بشار اسد و شورشیان در چند وقت گذشته، هر یک بخش‌هایی از سوریه را به تصرف خود درآورده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که در آخرین اقدام، شورشیان ششم تیرماه موفق شده‌اند یک مقر اصلی پلیس در شهر جنوبی درعا، مرکز آغاز ناآرامی‌های سوریه، را در دست بگیرند.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیاست می‌گوید که گروه «جبهه النصرة» که مرتبط با القاعده است، پس از دو هفته نبرد در این منطقه، با حمله به این مقر پلیس و کشتن و مجروح کردن شماری از سربازان مستقر در آن، کنترل این پایگاه را در دست گرفته است.

ناظران حقوق بشر پیشتر گزارش کرده بود که نیمه‌شب ششم تیرماه بمباران شبانه درعا از سوی نیروهای بشار اسد، منجر به مرگ دست‌کم ۱۰ زن و دختر شده بود.

به گفته سازمان ملل، در جریان بیش از دو سال جنگ داخلی در سوریه حدود ۹۳ هزار تن، از جمله بیش از شش هزار کودک کشته شده‌اند. این در حالی است که ناظران حقوق بشر سوریه می‌گوید شمار کشته‌شدگان سوریه از مرز صد هزار تن گذشته است.
XS
SM
MD
LG