لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

انتقاد امام جمعه اصفهان از اعتصاب طلافروشان این شهر


اصفهان
اصفهان
در حالی که چند روزی است که بازار طلای اصفهان در اعتراض به قانون «مالیات بر ارزش افزوده» در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد٬ امام جمعه اصفهان از طلافروشان این شهر خواست تا با اعتصاب خود بهانه به دست «دشمن» ندهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ محمدتقی رهبر روز جمعه ۹ خردادماه با اشاره با تعطیلی بازار طلای اصفهان گفت: «بازاریان عزیز بهتر است مجال دست بیگانه ندهند. اتفاق خاصی رخ نداده و بهتر است مشکلات را با مسئولان ذیربط حل کنند. انجام چنین کارهایی٬ ناخواسته سوژه به دست دشمن می‌دهد.»

به گفته ایسنا سه پاساژ هنر٬ ملت و فردوسی خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان چند روزی است که در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برند.

در این خصوص محسن صرامی فروشانی٬ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز جمعه در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن تاکید بر این‌که اصفهان «قلب تولید طلا در منطقه و پایتخت طلا در کشور است»٬ توضیح داد: «اعتراض طلا فروشان اصفهانی که از چند روز پیش شکل علنی به خود گرفته است٬ از یک سال و نیم گذشته و نسبت به قانون مالیات بر ارزش افزوده آغاز شده که آسیب این مالیات در دو بخش محاسباتی و ضعف قانونی٬ در نهایت گریبان تولید و توزیع صنعت طلا در کشور را خواهد گرفت.»

وی ضمن انتقاد از این اقدام سازمان امور مالیاتی افزود که ایجاد این شرایط «همان‌گونه که در صنعت فرش باعث از دست رفتن انحصار منطقه‌ای ایران در زمینه فرش دستباف و خروج منابع ملی از کشور شد»٬ می‌تواند صنعت طلا را نیز به این سرنوشت دچار کند.

نماینده خمینی شهر خواستار تجدیدنظر سازمان امورمالیاتی «در سیاست‌های اجرایی و تحمیلی خود» در بخش تولید٬ صنعت و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده شده است.

از شش سال پیش برنامه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در ایران آغاز شده‌ است٬ اما دولت هنوز نتوانسته است طلافروشان را به پرداخت این مالیات وادارد.

در این مدت دولت بارها سعی کرده است که از طریق هشدار به صنف طلافروشان٬ مالیات بر ارزش افزوده طلا را دریافت کند.

در همین خصوص رئیس اتحادیه طلا فروشان ایران نیز اواخر سال ۹۲ اعلام کرد که طلا و جواهر باید با سود هفت درصد و مالیات بر ارزش افزوده شش درصد فروخته شود و تاکید کرده بود که با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

علیرغم این تهدیدها در این مدت طلافروشان همچنان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خودداری کرده و بارها با تعطیل کردن مغازه‌های خود٬ دولت را مجبور به عقب نشینی کرده‌اند.

اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده در چند سال اخیر اعتصاب دیگر اصناف بازار از جمله صنف آهن فروشان و پارچه فروشان را نیز به همراه داشته است.
XS
SM
MD
LG